Brev:
Ændring af søvnrytme
23. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Ændring af søvnrytme
Hej Helen
Vores dreng er nu 6½ mdr og er generelt både glad og veltilpas og spiser godt, så jeg har sådan set ikke noget at klage over :)
Dog kunne jeg godt tænke mig, at han sov bare lidt længere om morgenen.
For at lette overskueligheden, skriver jeg lige en ca-plan for hvordan vores dag ser ud.
6.30-7: står op - somregel med far
7: ammes
8: ammes og sover 30-45 min (jeg prøver at trække den til 8.30, men det er svært)
10: knap 1 dl havregrød med frugtmos og vand af kop
11-11.30: ammes og puttes - sover ml. 1-2½ time
14: grøntsagsmos og vand af kop (netop indført i dag)
15.30-16: ammes og sover ca 30-45 min
17.30-18: knap 1 dl grød med frugtmos og vand af kop
18.45-19.00: ammes og puttes (falder oftest i søvn i forbindelse med amningen)
Derudover er der 1-2 ekstra amninger, som jeg ikke skriver ned, da det er meget varierende, hvornår på dagen, de ligger
Efter putning til natten plejede han at vågne 1 gang inden han står op. Dog er han på det seneste begyndt at vågne ved 22-23-tiden helt utrøstelig indtil han får brystet. Så vågner han igen ved 3-4-tiden og vil igen have brystet, og han tager godt fra.
Jeg tænkte, at det måske kunne være, han havde behov for mere mad, og derfor er jeg netop idag begyndt at give det 3. måltid mad. Han spiser gerne skemad, men er dog ikke særlig begejstret for grøntsagsmosen, men det kommer nok.
Jeg skriver så fordi, jeg godt kunne tænke mig at ændre hans rytme, så han kom senere i seng og stod lidt senere op omkr. kl 8. Kan jeg det? Eller bør jeg lade hans rytme være, som den er?
Jeg synes ofte, det virker som om, døgnet er 1 time for lang i forhold til hans rytme. Han vil meget gerne tidligere og tidligere i seng og tilsvarende tidligere og tidligere op. Jeg føler, at jeg virkelig trækker den så lang tid som muligt om aftenen. Jeg er derfor bange for, at det vil være for meget for ham at forsøge at strække den længere. Men måske jeg kan strække den lidt i løbet af dagen? Han er bare virkelig træt, når han bliver puttet og gnider sig i øjnene og er pjevset.
Bør jeg lade hans rytme være, eller tror du godt, jeg kan ændre den lidt?
Mange hilsner
Dorthe