Svar: Ændring af søvnrytme
23. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Dorthe
I forhold til din dreng alder, så sover han helt alderssvarende og når han går så tidligt i seng som han gør, så er det jo desværre begrænset hvor længe han kan sove om morgenen. Derfor må du et eller andet være glad for at du har mulighed for at have frie aftener med voksentid:o)
Når det er sagt så tænker jeg dog at du måske godt kan prøve at ændre lidt på rutinerne og at det kan være med til at gøre en forskel, det er i hvert fald et forsøg værd.
Du skriver at far står op sammen med jeres lilledreng kl.6.30 - og at du så ammer ham kl. 7 og 8. Hvorfor står de op? Kunned det ikke tænkes at du, hvis du med det samme han vågnede tog ham over til dig, startede med at amme, at han så ville kunne sove måske bare ½ time ekstra og så kunne I stå op og i stedet for yderligere amning, så starte morgenen med en gang grød. Herefter kunne han så atter amme og blive putte til sin formiddagslur, som på den måde ville blive flyttet.
De fleste børn vil i alderen 6-7 måneder kunne nøjes med to lure dagligt. Det lyder dog ikke til at være hensigtsmæssigt for jer og derfor tænker jeg at du indtilvidere skal bibeholde de øvrige lure - igen dog flyttet, så han sover lidt senere.
Jeg forestiller mig at en plan for dagen kunne se således ud:
6.30-7: Ammes
7-8: Står op
8-9: Havregrød eller anden grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
9-10: Ammes og puttes til formiddagslur, sover 45-60 minutter
11.30-12: Grøntsagsmos, evt. med lidt kød og fisk, vand af kop. Han kan også få øllebrød i stedet for grøntsager, da han så vender sig til rugbrødssmagen.
12.30-13: ammes og puttes - sover ml. 1-2½ time
16: ammes og sover ca 30-45 min
18: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop, evt. frugtmos til dessert.
19.30-20: ammes og puttes
23: Ammes
24-06: Vand, hvis nødvendigt
Det er helt fint i forhold til hans alder at amme ham sen aften kl. 23, især fordi du så forhåbentlig kan undgå at han vågner allerede igen kl. 03-04, men sover igennem til om morgenen, hvor du så ammer og I aller sover lidt videre.
Håber det lykkes, rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske