Brev:
Indkøring i dagpleje, 10½ mdr.
24. februar 2007
Alder:
10 mdr.
Indkøring i dagpleje, 10½ mdr.
Kære Helen
Marcus på 10½ mdr. skal starte i dagpleje om en lille uge (1/3). Jeg er godt klar over, at det er sundt for ham at komme ud blandt andre, både voksne og børn.
Han er rigtig meget mor-syg. I den seneste tid har jeg ikke kunnet gå i den anden ende at stuen, uden at han skynder sig efter mig, eller begynder at græde (og stuen er ikke ret stor). Han er lige begyndt at kravle, har ellers møvet sig frem med armene. Han rejser sig op ved alt, og er noget modig en gang i mellem, da han kun lige holder lidt fast ved f.eks. reol med 1 hånd.
Det største problem er, at han er meget utryg ved fremmede (altså andre end mor, far og bror der kommer en gang i mellem). Han græder i et væld og helt trøstesløst, også selv om han er i mine arme, hvis der kommer specielt uventede gæster (lige meget hvem det er), og er meget svær at få til at falde til ro igen.
Når det sker, tager enten jeg eller min mand ham ind på hans "legehjørne" og prøver at få ham beroliget, og sidder og pusler og hygger med ham der, og beder så gæsterne om ikke at komme derhen, før Marcus selv ligesom giver tegn til, at det er ok. Det er frustrerende, fordi jeg aner ikke hvad jeg skal gøre, for at gøre det bedre. Når jeg ved der kommer nogle, går jeg og siger f.eks.: Morfar kommer i dag; ved ikke om han forstår det, men reaktionen er i hvert fald mindre.
Mit spørgsmål lyder så på: Hvordan er det bedst at køre Marcus ind i dagplejen? Hvor mange gange skal vi komme der og blive der sammen og hvor længe af gangen, før han "overlades" til DP? Og hvor lang tid er "bedst" at han er der alene, inden jeg henter ham igen?
Jeg har pt ikke job, så har ikke et bestemt tidspunkt, inden han skal kunne klare at være der hele dagen (før tidligst 1/4 i hvert fald). Det vil jo heller ikke være rart for DP, hvis han bare græder hele tiden og slet ingenting vil. Jeg ved godt at der vil komme en reaktion fra Marcus' side, men hvordan takler man det bedst?
På forhånd tak - og tak for dine altid gode svar.
Venlig hilsen
Hanne