Svar: Indkøring i dagpleje, 10½ mdr.
24. februar 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Hanne
Jeg vil gerne starte med at sige at den reaktion Marcus har er helt normal. Det er meget almindeligt og især i den periode, hvor børn begynder at kravle. Han har rigtig meget brug for at vide du er der, for at han tør bevæge sig lidt rundt i verden på egen hånd.
Dernæst tænker jeg at I skal være meget opmærksomme på hvordan I selv virker. Marcus bruger jer som rollemodeller og spejler sig i jer og han fornemmer meget tydeligt (og sikkert inden i selv gør det), når I føler jer usikre på nogle ting. Hvis han mærker at I bliver urolige, kede af det, frustrerede osv. så bliver han det også.
Det betyder for det første at I skal være meget rolige og have det godt med at aflevere ham. Hvis han oplever at I er bekymrede for hvordan det skal gå, så fornemmer han det som 'her er noget galt, her skal jeg ikke være' og så vil han protestere rigtig meget. Oplever han derimod at I synes dagplejeren er super sød, her er rigtig hyggeligt at være, I er i godt humør og føler jer trygge - ja så vil han også meget lettere kunne føle sig tryg.
Jeg får fornemmelsen af, uden at kunne vide det, at det er lidt svært for jer. I skriver at I, når I er hjemme løser det ved at fjerne Marcus og jer selv fra gæsterne og beder gæsterne om at holde sig på afstand - det hører og fornemmer Marcus jo også og min umiddelbare tanke er at det kan påvirke ham i negativ retning.
Jeg tænker at I i stedet for allerede inden gæsterne kommer, lige fortæller at han har brug for tid til at se folk an og at det er vigtigt at de ikke henvender sig til ham med det samme. Han skal være i favn hos jer, eller på skødet og så kan han på aftand se på gæsterne. Begynder han at græde og være urolig, så betryg ham i at det er okay, men det er bare mormor, hun er ikke farlig. Ikke at han skal over til hende og ikke at han skal have kontakt, men han skal fornemme at I synes det er hyggeligt og helt okay at hun er der.
Måske kan I sidde i stuen, hvor Marcus og mor sidder i sofaen, far og gæsterne måske i stole omkring sofabordet. Jeg tænker at Marcus så på afstand kan studere gæsterne og stille og roligt 'glide ned' fra sofaen og måske prøve at stå lidt ved bordet. I voksne snakker bare sammen og mor er hele tiden omkring Marcus - prøv at se om han ikke tager kontakt at sig selv, eller om han ikke tør bevæge sig lidt over mod far, hvor han måske er nødt til at passere en af gæsterne.
Nå men nu tilbage til det med dagplejen. Det er rigtig godt at du har mulighed for at være hjemme indtil 1 april, da det giver jer mulighed for en god indkøring.
Jeg tænker at det vil være rigtig godt, hvis du kunne være hos dagplejeren til at begynde med og hvis du måske kunne tage med i legestuen en dag, da dette måske vil virke lidt voldsomt for Marcus.
Forholdsvis hurtigt tænker jeg dog at du skal prøve at lade ham spise der og sove der. Det er mit indtryk at hvis ham kommer allerede efter ½-1 time, så vil børnene nogle gange sidde og spejde mod døren i forventningen om at man skal dukke op. Hvor imod, hvis de forholdsvis hurtigt får en rytme med at man først kommer når de har spist eller har sovet, så vil de lettere kunne finde roen og være til stede hvor de er.
Alt efter hvordan han reagerer så prøv derfor forholdsvis hurtigt at lade ham være der 3-4 timer. Det vil være helt okay og det vil også give dagplejeren mulighed for at trøste ham, aflede ham og finde ud af at hun faktisk er sød og okay og måske kan bruges i mangel af bedre:o)
Når I har været på besøg et par gange, så prøv at aflevere ham og her gøre afleverings seancen forholdsvis kort. Han skal ikke mærke at du vægrer dig ved at aflevere ham. Nu kender han hende, kender stedet, så nu er det nu.
Tal med dagplejeren om hvordan hun plejer at gøre, og hvad hun tænker kunne være godt i forhold til din lille Marcus.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske