Svar: Jerndråber mm. til pige på 8 mdr.
24. februar 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
Din datter bør få mindst 400ml modermælkserstatning dagligt for at få sit jernbehov dækket. Hvis ikke hun får dette, så skal hun have fuld dosis jern. Du kan således ikke regne med at du kan give ½ dosis jern, hvis hun får 300ml mme. Det er fuld dosis eller mindst 400ml Nan.
Du skriver at din datter nu er 8 måneder og min umiddelbare tanke, når jeg ser din dagsplan er at hun nu skal til at have meget mere familiemad. Hvad spiser I hjemme hos jer?
Du skriver at hun ikke spiser kød, men hvad har du prøvet med? Har du prøvet med fisk og er det kød hun ikke bryder sig om eller er det konsistensen hun har svært ved? Kød kan jo også blendes godt i grøntsagsmosen, hvis det er konsistensen som er problemet.
Samtidig tænker jeg at din datter bør få mere mad, der skal tygges. Det er fint at hun får sin grød og grøntsagsmos, men ved siden af skal hun have brød og lignende som skal tygges og som kræver at hun arbejder lidt mere.
Jeg forestiller mig at en plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig Morgen (5.30-6.30): Flaske med mme og hvis hun sover til kl. 8 så starter du med skemaden.
Morgen (8-9): Grød, mælk eller vand af kop.
Formiddag (9-10): Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost (12): Grøntsagsmos med kød/fisk, blend det godt. Ved siden af rugbrødshapsere med smørbart pålæg som leverpostej, sildepostej, smøreost, avokadomos og lignende. Vand af kop
Middagslur (13): Puttes med en flaske
Eftermiddag (16): ½ bolle med smør, frugtmos eller frisk frugt f.eks. ½ banan. Vand eller mælk af kop
Aften (18): Grøntsagsmos med kød/fisk godt blendet. Ved siden af lidt af jeres mad, som er i stykker. Pastaskruer, frikadelle, ris med sovs og lignende. Vand af kop.
Puttes til natten (20-21) med en flaske vælling.
Hvis du følger denne plan så bliver din datter fint dækket ind både hvad angår mad og fødeindtag, men også hvad angår flaskeindgift og dermed mængdemæssigt hvad hun har behov for for at få sit jernbehov dækket.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske