Brev:
6 mdr. spiser for lidt - hjælp til madplan/kostforslag
24. februar 2007
Alder:
6 mdr.
6 mdr. spiser for lidt - hjælp til madplan/kostforslag
Kære Helen,
Vi har brug for din hjælp igen. Vores sundhedsplejerske kommer først på besøg igen, 1 uge før Lærke er 7 måneder, og vi er lidt forvirrede...
Lærke er nu helt ovre på flaske (har dog hyggeammet lidt om morgenen, men hun gider mig ikke mere *snøft*), men vi tror hun får for lidt at spise.
Vi har den sidste uges tid skrevet ned, hvor meget hun har indtaget pr. døgn. Her kommer en opsummering (der er tale om ca. mængder pr. døgn, og det varierer en del):
1 x hyggeamning
1½-2½ dl. grød (ris, majs, ris/majs, havregrød og øllebrød, med frugtmos (vi holder os stadig fra grønsagsmosen pga. opkast)
20-40 ml. vand af kop (nogle gang MME, hvor hun tager 20 ml. I dag sødmælk, hvor
hun tog 30 ml, det var hun helt vild med)
425-625 ml MME fra flaske (oftest kun omkring 500 ml.)
Vi ville jo gerne, at hun som du sidst skrev, kom op på mindst 750 ml. og gerne 900-1000 ml. Oftest tager hun ca. 500 ml. fra flaske og får yderligere 150 ml. ind via grød og kop.
Hun afviser selv flasken og bliver tosset hvis vi fortsætter. Enkelte gange har hun taget 165-200 ml. men afviser oftest ved 140 ml. Jeg tænker det måske hænger sammen med, at hun blev ammet ofte under kolikken og derfor er vant til at spise i små mængder?
Men hvad skal vi gøre? Tilbyde hende flere flasker eller acceptere, hun ikke får mere MME?
Og så er der det med skemaden....
Hun har en periode været fuldstændig uinteresseret i skemaden, men har dog åbnet munden, når skeen er kommet forbi. Men hun har slet ikke spist med den nysgerrighed osv. som i starten.
Når jeg skriver hun virker uinteresseret i grøden, så er det fordi hun ikke længere rækker ud efter ske og tallerken, ofte bare sidder og fumler med selen i skråstolen istedet for at have kontakt til os, og hellere vil spise hagesmækken. Og det er uanset om hun har fået flaske for 1 time siden eller for 4 timer siden.
Til gengæld hiver hun vores tallerkener, bestik, glas og mad ud af hånden på os, smasker når vi spiser, og åbner munden, hvis vi har hende på skødet. Så vi regnede med, at grøden var begyndt at kede hende.
Derfor introducerede vi 2 dage før tid havregrød, som hun viste væsentlig større interesse for, og i dag øllebrød, som hun ikke bryder sig om. Hun får altid forskellig slags frugtmos på af æble, pære, fersken, banan, svesker. Og frugtmosen kan hun godt li.
Men vi ved ikke, hvordan vi skal forholde os ift. hendes manglende interesse. Vi vil være kede af at presse hende til at spise, hvis hun så helt mister interessen.
Hvor stor en mængde er et måltid? Nogle gange spiser hun ½ dl, og det accepterer vi. Men oftest spiser hun 1 dl. incl. frugtmos, og det synes vi er flot... hvis hun altså bare havde vist interesse for maden.
Og hvad skal vi dog gøre med det grønsagsmos? Hun kaster op, hver gang hun får kartoffelmos, og det er måske blevet en ond cirkel, for hun gør det også af gulerødder og broccoli.
Nu skal hun jo til at have fisk og kød osv. Og jeg kan jo ikke servere havregrød med kødboller... eller kan jeg?
Vi håber virkelig du kan komme med en fornuftig dagsplan til os, som vi vil prøve at følge. Samt nogle forslag til, hvordan vi påny skaber interesse for maden.
Og så vil vi til slut lige høre, hvor stor en del af hendes mælk, som må være sødmælk?
Og hvor gamle de ca. skal være, for at kunne håndtere en skorpe brød, en riskiks, et stykke frugt eller lign., uden risiko for kvælningsfare. Den anden dag kastede hun sig nemlig over min æbleskive, og havde hovedet fuld af flormelis. Men hun fik ikke lov at smage, for jeg var bange for om hun ville kunne håndtere "indmaden" fra sådan en.
Kærlig hilsen
Lærkes mor og far