Svar: 6 mdr. spiser for lidt - hjælp til madplan/kostforslag
24. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Lærkes mor og far
Ved I hvad, Lærke hun skal simpelthen have meget mere af jeres mad og så skal I naturligvis blende det, så hun kan kapere det. Men lillepigen er jo simpelthen så nysgerrig efter at få fat i det I spiser og hun er træt af den sædvanlige grød og frugtmos - så I skal virkelig prøve at sige til jer selv, at nu er hun ½ år - det er en skæringsdag og nu må hun igang med noget mere familiemad.
Hun skal være 8 måneder inden hun kan tygge en pastaskrue, men hvis I laver en gang pasta med kødsovs og blender det godt igennem, så må hun altså gerne få det. Det må hun også en gang boller i karry som I kan gøre det samme med.
Hun må også rigtig gerne få brødskorper og lignende at sidde med. Det skal naturligvis være under opsyn, da hun godt kan få det stukket godt ind i halsen og det kan godt give brækfornemmelse og evt. opkastning - men kvalt tror jeg altså ikke hun bliver...:o) Har hun fået tænder? Hvis hun har tænder så skal I naturligvis være forsigtige med hvad I giver hende, da hun så let kan bide et stykke af.
Det I skal være opmærksomme på er hendes indtag af gluten. Hun skal ikke have for meget gluten i løbet af en dag.
Man kan diskutere sundheden i en æbleskive, men den er jo helt blød og jeg kunne ikke forestille mig at indmaden fra en æbleskive kunne give problemer. Det er noget helt andet med rigtige æbler, altså æblebåde - de kan være hårde og får hun bidt sådan et stykke af kan det godt sætte sig fast, hvor en moden pære eller lidt banan jo er noget blødere.
Og nej du kan ikke servere havregrød med kødboller - det lyder simpelthen for ulækkert:o) Så havregrød for sig og kød og fisk i grøntsagsmos. Prøv med de grøntsager som smager af noget. Prøv f.eks. med en mos af rodfrugter. Det kunne være lidt squash, porrer, pastinak og persillerod osv. Godt med en smørklat og så lidt mælk/MME.
Hendes indtag af komælk bør holdes på et minimum. I kan give kold mme af kop som alternativ til sødmælk. Af komælk er det ikke mere end ½ dl i en portion (en normal portion er 1-2 dl), så det handler mere om at hvis I laver en sovs og den er lavet med sødmælk så må hun gerne få det. Altså sødmælk indgår i madlavningen så I alle kan spise det samme.
Hun må gerne få lidt almindelige krydderier og således gerne mad som smager af noget. Jeg vil faktisk foreslå jer at se på den kogebog som hedder "Spændende mad til de små" af Annabel Karmel. Hun har også en hjemmeside www.annabelkarmel.com. Jeg er sikker på at I kan finde god inspiration her.
I beder om en plan for dagen og her er en plan med 3 gange skemad, plads til flaske og 2-3 lure dagligt.
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur med en flaske
Frokost: Grøntsagsmos eller grød. Prøv også her at lade hende sidde med brødstykker og lignende i hånden. Giv evt. lidt rester fra aftensmaden. Vand eller mælk af kop
Puttes til eftermiddagslur med en flaske
Eftermiddag: Flaske og igen må hun gerne sidde med lidt brød skoper, frugt i hånden selv og øve sig.
Sen eftermiddag: Flaske, har måske brug for at powernappe lidt her.
Aften: Forsøge med mos af familiens mad. Evt frugtmos til dessert. Vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Flaske
I forhold til hendes mælkeindtag, altså hvis hun får 500mlså er hendes jernbehov dækket ind. Så skal I vurdere ud fra hvorvidt hun tisser, virker frisk, glad osv. Gør hun det, så må I gå ud fra at hun får hvad hun skal have. I kan jo ikke gøre andet end at tilbyde hende flasken og så må hun tage, hvad hun har behov for.
Jeg tænker at I har fuldstændig ret i at hun har vænnet sig til at spise lidt men tit fra tiden hvor hun blev ammet, havde kolik osv. Men hun lyder jo ikke til at mangle noget og hun lyder jo til at være rigtig godt interesseret i jeres mad, så nu skal I bare turde give hende mere af det:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske