Svar: Mælk 9 mdr.
24. februar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Bodil
Det lyder simpelthen så dejligt med en måned i Thailand - jeg er misundelig! Og så hjem til kolde Danmark, ja det er da lige fra den ene yderlighed til den anden:o)
Det vil være passende med 2 amninger dagligt, nu hvor hun er 9 måneder gammel. Det kunne f.eks. være morgen og aften og vil således måske godt kunne passes ind med at du skal arbejde og far skal passe i løbet af dagen.
I løbet af dagtimerne kan hun drikke vand og hun kan tilbydes en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen. Sundhedsstyrelsen anbefaler at mælkemængden fra 9 til 12 måneders alderen nedsættes til 500ml alt incl, hvilket vil være behovet frem over. 2 amninger, mælk på maden, lidt af kop, og så en portion tykmælk om eftermiddagen burde være nok til at dække hendes behov. Kalk kan hun også få via ost f.eks. og får I sovs om aftenen, så får hun også lidt der.
Vand skal bruges som tørstslukker:o)
En dagsplan for hendes alder kunne se således ud:
Tidlig morgen: Amning (som til sidst vil kunne undværes)
Morgen: Havregrød med mælk, mælk eller vand af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt f.eks. 1 banan eller lignende.
Frokost: rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, kogte grøntsager som ærter, majs, gulerod. Gerne rester fra aftensmaden som pastaskruer, frikadelle, kylling. Vand af kop
Eftermiddag: ½ bolle med smør, ost, frugt. En portion tykmælk evt. med frugtmos, bær eller rugbrødsdrys. Vand af kop
Sen eftermiddag: Lidt forskellige grønt, agurk, tomat, gulerod, og måske lidt frugt. Vand af kop
Aften: Det samme som I spiser, ris, pasta, kød, fisk, sovs mv. Evt. frugtmos med mælk til dessert, vand eller mælk af kop
Puttes til natten med amning (og denne amning er ofte den sidste som ryger)
Sen aften og nat: Vand
Jeg tænker at det ikke vil være helt umuligt at køre denne plan, da du allerede er gået fra 5 til 3 amninger. Det er jo sådan set kun natamningen du skal fjerne lige nu. Igen kræver det jo så et vist indtag i løbet af dagen, men mon ikke far får lillepigen til at spise, når mor ikke er der - så er der jo ikke mulighed for at få bryst:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele, - til jer alle sammen, både mors arbejde, fars orlov osv.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske