Brev:
Tryghed, søvn og sult
25. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Tryghed, søvn og sult
Kære Helen
Tak for dit svar! Det er mig med den for tidlig fødte pige, der har haft meningitis. Jeg er så glad for, at du også synes min datter virker som en følsom pige. Det er også min egen mavefornemmelse, men det kan være svært at holde fast i, når folk siger ’nu kan du da godt lægge hende fra dig’ eller ’har du prøvet ”Godnat og sov godt”?’.
Jeg synes det er en rigtig svær balancegang mellem at hun skal være tryg og tillidsfuld og så at hjælpe hende med at kunne lidt flere ting på egen hånd. Jeg har ikke spor imod at sidde ved siden af hende, når hun leger, eller drøne rundt med hende i slyngen, så længe jeg ved, at hun ikke ’tar skade’.
Bør jeg hjælpe hende på vej nu i forhold til dette og i så fald hvordan? Eller er det fint nok bare at opfylde hendes behov for nærhed, og så finder hun selv ud af det hen ad vejen?
I forhold til søvn og sult, har jeg revideret min opfattelse af hende lidt, siden jeg skrev sidst. Hun ER sulten. Da hun var ca. 3 måneder kunne hun faktisk sove 5-6 timer i en kort periode. Så er det stille og roligt blevet mindre og mindre ad gangen, og de sidste 14 dage, er det gået rigtig stærkt. Nu vil hun have mad hver 11/2 time om natten! Uanset om jeg giver hende mad meget regelmæssigt med gode mellemrum om dagen, eller om jeg giver hende meget ofte, så er det det samme.
Hun vil ikke have vælling, og afviser flaske (som du foreslog), som hun ellers før har taget.
Nu vil jeg gerne begynde at give hende lidt mad. Jeg har prøvet med tynd rismelsgrød, og det er hun helt tosset med. Hun synes det er vældig sjovt at spise af skeen osv.
Hvordan kommer jeg i gang med mad samtidig med jeg skåner hendes mave mest muligt?
Hvordan kombinerer jeg bedst mad og amning (som jeg gerne vil opretholde)?
Hvor meget vand skal hun have, og skal det koges først?
Min datter sover som sagt kun svøbt. Og her taler vi ikke om at dynen er lagt om hende – hun kan KUN sove, hvis vi ruller hende en som en russisk baby, så armene ikke kan komme op, og stopper vuggen ud med puder i siden.
Har du nogensinde hørt om andre babyer, der havde det sådan? Holder det behov op af sig selv? Hvis vi ikke gør det, vågner hun, så snart hun bevæger armene.
Til sidst: Tak fordi du minder mig om, at det ikke bliver ved, det med ikke at sove. Det havde jeg brug for at høre!
De bedste hilsener fra Susanne