Svar: Tryghed, søvn og sult
25. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Susanne
Tak for dit brev og din søde tilbagemelding.
For lige at slå en ting helt fast, så kan man ikke give sine børn for meget tryghed, nærhed og omsorg. Og det er bestemt hverken forkælelse eller dårlig opdragelse, eller hvad folk nu siger, at reagere på sit barns behov. Ingen børn har glæde af at ligge og græde for sig selv. Når børn græder så er det et udtryk for at noget ikke er som det skal være - og det skal man reagere på. Derfor skal du følge din mavefornemmelse og ikke lytte til ammestuesnak! Som mor kender du din datter bedst og du ved intuitivt hvad der er bedst for hende og det skal du holde fast i.
Det er rigtig fint at du svøber din datter når hun skal sove og når hun er ked af det og ikke kan finde ro. Og ja, hun er bestemt ikke den eneste baby som har stor glæde af at blive svøbt 'som en russisk dukke'.
Det man skal være opmærksom på er at hun ikke skal svøbes på den måde hele dagen igennem. Hun skal jo også bruge sine muskler og bruge sin krop, så hun kan udvikle sig. I løbet af dagen skal du derfor hjælpe hende med at trille, ligge på maven, få fødderne op til næsen osv. Så hun udvikler sig motorisk og du skal naturligvis gøre det i en mængde som hun kan klare. Hun skal ikke overstimuleres. Men når hun er ked af det og når hun skal sove, så vil det at være svøbt hjælpe hende til at samle sig - og du må meget gerne svøbe hende her.
Det lyder som om hun er parat til lidt skemad og det er fint at du er startet med risgrøden. Det er meget lidt i begyndelsen og det er vigtigt at du ikke bare øger hendes indtag, da netop maven skal kunne følge med. Risgrød er en mild og fin mælkeagtig grød og derfor god som start. Den kan bruges som basis og man kan så smagsvariere ved at komme lidt frugtmos på som topping eller f.eks. lidt grøntsagsmos som gulerod. Det er en mulighed, men ikke et must.
Man kan også starte med majs eller hirsegrød, sidstnævnte er lidt mere fnugget i konsistensen. Og så kan du også stille og roligt gå igang med lidt grøntsagsmos, hvor kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli og squash er gode start grøntsager.
Start med 4-5 tsk, og følg efter med en amning. Det vil være en god idé at følge efter med amning forholdsvis længe, da det vil være med til at holde hendes mave igang og hun skal være ret gammel før skemaden egentlig kan gøre det ud for et mælkemåltid.
Når hun kan spise en lille dl og det går fint, så kan du give hende to gange dagligt. Det er således bedre at give 3/4 dl 2 gange dagligt end 1½ dl. 1 gang dagligt, idet du så kan sikre mælken bagefter og samtidig vil du, når du giver 2 gange dagligt kunne give hende forskellige fødevarer som f.eks. grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen.
Sammen med skemaden kan hun få lidt vand af en lille kop eller et snapseglas. Vandet skal ikke koges med mindre I har privat vandboring. Hvis du laver flaske til hende (jeg ved godt hun ikke vil have det, men bare så du ved det) så skal vandet fortsat koges. Men af kop vil det være så lille en mængde og det er for at lære, og det behøver ikke blive kogt.
Så amningen bibeholdes således som hidtil og skemaden kommer så ud over det og stille og roligt vil du opleve at hun i takt med at hun spiser mere og mere skemad, så naturligt vil nedsætte sit ammebehov.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre:o) Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske