Svar: Spiseproblemer og fodtøjsproblemer
Kære Thomas og Heidi
Min umiddelbare tanke, når jeg læser jeres brev er, at jeres dreng har en alder nu, hvor han er meget mere bevidst om at undersøge hvad forskellige handlinger gør ved jer. Han undersøger således ikke kun maden, lyden af tallerkenen når den falder på gulvet osv. men også hvilken reaktion han får fra jer.
Min umiddelbare tanke er derfor at man ikke skal ignorere ham, men derimod sætte nogle rammer op for hvad I vil acceptere. Han skal naturligvis have lov til at undersøge og udforske, da det hører med til at udvikles. Men han skal jo også have at vide, at maden ikke bevidst skal smides med og derfor tænker jeg at I enten må flytte ham og sige at måltidet hermed er slut. Altså sætte ham ned på gulvet og så kan han lege med sit legetøj. Eller man kan flytte tallerkenen ud fra devisen om at hvis maden bevidst kommer alle mulige andre steder end i munden, så er han nok ikke sulten og så skla tallerkenen væk. Det at lade en handling følge med sit 'Nej!' hjælper ham til at huske.
Det betyder ikke at han ikke vil gøre det igen, men stille og roligt vil han forstå at når man sidder ved bordet, så er der nogle regler som skal følges. I skal ikke skælde ud, ikke råbe højt, men bare ganske kort sige at han er færdig med at spise og så enten fjerne ham eller tallerkenen. Når han oplever hvad der sker, så vil han evt. forsøge igen - altså enten bede om at komme op til bordet, eller bede om at få tallerkenen igen og det skal I naturligvis forsøge. Gentager det samme sig, så må det være slut.
I skal naturligvis også sikre jer at han er sulten og at han ikke smider med mad og tallerken fordi han egentlig er mæt. Derudover så er det rigtig vigtigt at I ikke fylder for meget på tallerkenen, da det nogle gange er for overvældende. Og derfor kan det godt være at det simpelthen er for meget for ham i øjeblikket, når der både er fisk, pasta, bønner og ærter. Måske kun en bid af hver ...
... ting eller tre små stykker fisk og når det er spist så lidt pasta osv. - det er et forsøg værd.
Med hensyn til fodtøj og ikke at ville have sko på, så tænker jeg at det et eller andet sted handler lidt om det samme som maden. Jeres dreng har en alder nu, hvor han gerne vil rigtig meget og prøver mange ting af. Det er den alder som man tidligere kaldte for trodsalder, men som idag hedder selvstændighedsfasen - han er ved at udvikle større selvstændighed og større vilje og det er det I mærker nu.
I er nødt til at sige til jer selv at konflikter kan ikke undgås og det er okay at I får konflikter i hverdagen, da konflikter også er med til at udvikle os, de er en del af livet. Man kommer dog altid bedst ud af en konflikt ved at lytte til hinanden og derfor er det bedste I kan gøre i forhold til jeres dreng, at forsøge at lytte til ham. I skriver at han vil ikke have sko på - men hvad er det han vil? Kunne det hjælpe at han fik lov til at lege lidt med skoene, kunne det hjælpe at I viste ham at I havde sko på, vil han selv prøve at tage dem på (han kan naturligvis ikke, men lysten kan godt være der og han er nogle gange nødt til at gøre sig sine egne erfaringer for at acceptere jeres hjælp).
Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen
Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus
Det hjælper også nogle gange at sætte ord på, altså simpelthen sige højt "du vil ikke have sko på" og måske samtidig give en forklaring "det regner og så skal man have sko på". Når man viser børn at man forstår dem og det viser man netop ved at sige det man tror de føler højt, så føler de sig lyttet til og så klinker adrenalinen af og de bliver mere rolige.
Når man har disse konflikter, så er det vigtigt at man som forældre lige gennemtænker, hvorvidt man skal holde fast i sit nej, eller hvorvidt barnet kan få sin vilje nogle gange. Det er sådan, at børn som oplever at få et ja en gang imellem også lettere vil acceptere et nej.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din Guldklump
BabyNordic™ – Det ultimative legetæppe til din baby og din familie
Kender du det, at gulvet er hårdt at sidde på, når du leger og tumler med din baby? Det gør Camilla – og det ville hun gerne lave om på. Svaret hedder BabyNordic™-tæppet.
Lege- og aktivitetstæppet skaber det perfekte, ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om opdragelse:
26. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Kære Helen. Tak for din brevkasse, som jeg nu endnu engang har brug for....
17. september 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej Helen Vi har solgt vores hus og skal flytte om cirka halvanden måned....
16. september 2024 | Opdragelse | 23 mdr.
Hej Helen. Vi har en søn på snart 2 år, som i perioder vælger den ene af os...
21. august 2024 | Opdragelse | 2 år, 6 mdr.
Hej igen Helen Og som altid tak for dine meget grundige svar! Hvor er det...
16. august 2024 | Opdragelse | 16 mdr.
Kære Helen Tak for din brevkasse og tidligere svar:) Vores søn er nu...
Viden om børn:
Søvn
Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.
Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...
Feberkrampe
Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.
Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen,
det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.
Så tusind tak for din hjælp!
Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder