Svar: Spiseproblemer og fodtøjsproblemer
25. februar 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Thomas og Heidi
Min umiddelbare tanke, når jeg læser jeres brev er, at jeres dreng har en alder nu, hvor han er meget mere bevidst om at undersøge hvad forskellige handlinger gør ved jer. Han undersøger således ikke kun maden, lyden af tallerkenen når den falder på gulvet osv. men også hvilken reaktion han får fra jer.
Min umiddelbare tanke er derfor at man ikke skal ignorere ham, men derimod sætte nogle rammer op for hvad I vil acceptere. Han skal naturligvis have lov til at undersøge og udforske, da det hører med til at udvikles. Men han skal jo også have at vide, at maden ikke bevidst skal smides med og derfor tænker jeg at I enten må flytte ham og sige at måltidet hermed er slut. Altså sætte ham ned på gulvet og så kan han lege med sit legetøj. Eller man kan flytte tallerkenen ud fra devisen om at hvis maden bevidst kommer alle mulige andre steder end i munden, så er han nok ikke sulten og så skla tallerkenen væk. Det at lade en handling følge med sit 'Nej!' hjælper ham til at huske.
Det betyder ikke at han ikke vil gøre det igen, men stille og roligt vil han forstå at når man sidder ved bordet, så er der nogle regler som skal følges. I skal ikke skælde ud, ikke råbe højt, men bare ganske kort sige at han er færdig med at spise og så enten fjerne ham eller tallerkenen. Når han oplever hvad der sker, så vil han evt. forsøge igen - altså enten bede om at komme op til bordet, eller bede om at få tallerkenen igen og det skal I naturligvis forsøge. Gentager det samme sig, så må det være slut.
I skal naturligvis også sikre jer at han er sulten og at han ikke smider med mad og tallerken fordi han egentlig er mæt. Derudover så er det rigtig vigtigt at I ikke fylder for meget på tallerkenen, da det nogle gange er for overvældende. Og derfor kan det godt være at det simpelthen er for meget for ham i øjeblikket, når der både er fisk, pasta, bønner og ærter. Måske kun en bid af hver ting eller tre små stykker fisk og når det er spist så lidt pasta osv. - det er et forsøg værd.
Med hensyn til fodtøj og ikke at ville have sko på, så tænker jeg at det et eller andet sted handler lidt om det samme som maden. Jeres dreng har en alder nu, hvor han gerne vil rigtig meget og prøver mange ting af. Det er den alder som man tidligere kaldte for trodsalder, men som idag hedder selvstændighedsfasen - han er ved at udvikle større selvstændighed og større vilje og det er det I mærker nu.
I er nødt til at sige til jer selv at konflikter kan ikke undgås og det er okay at I får konflikter i hverdagen, da konflikter også er med til at udvikle os, de er en del af livet. Man kommer dog altid bedst ud af en konflikt ved at lytte til hinanden og derfor er det bedste I kan gøre i forhold til jeres dreng, at forsøge at lytte til ham. I skriver at han vil ikke have sko på - men hvad er det han vil? Kunne det hjælpe at han fik lov til at lege lidt med skoene, kunne det hjælpe at I viste ham at I havde sko på, vil han selv prøve at tage dem på (han kan naturligvis ikke, men lysten kan godt være der og han er nogle gange nødt til at gøre sig sine egne erfaringer for at acceptere jeres hjælp).
Det hjælper også nogle gange at sætte ord på, altså simpelthen sige højt "du vil ikke have sko på" og måske samtidig give en forklaring "det regner og så skal man have sko på". Når man viser børn at man forstår dem og det viser man netop ved at sige det man tror de føler højt, så føler de sig lyttet til og så klinker adrenalinen af og de bliver mere rolige.
Når man har disse konflikter, så er det vigtigt at man som forældre lige gennemtænker, hvorvidt man skal holde fast i sit nej, eller hvorvidt barnet kan få sin vilje nogle gange. Det er sådan, at børn som oplever at få et ja en gang imellem også lettere vil acceptere et nej.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske