Brev:
Spiser for lidt - 13 mdr.
25. februar 2007
Alder:
13 mdr.
Spiser for lidt - 13 mdr.
Hej Helen
Nu må jeg altså høre om det er os, der er hysteriske eller om Sebastian for får lidt og spise.
Da han begyndte at spise det samme som os, for ca. 3-4 måneder siden, synes jeg faktisk han spiste fint og også ret varieret. Men det er da slut nu.
For 2 uger siden var vi ved lægen med ham, fordi han fik feber og havde det skidt. Det viste sig at han havde væske på begge øre og mellemørebetændelse. Han havde faktisk ikke givet udtryk for at været syg eller haft ondt, men han havde spist påfaldende lidt i ca. 3-4 uger før. Det var ved at være så slemt, at jeg ville ha´gået til lægen p.g.a. hans manglende appetit. Men vi kom så afsted p.g.a. ørene, og da sagde lægen, at det sikkert var derfor han ikke havde spist ret meget i lang tid.
Så fik han penicilin (dog under meget store protester) og vi håbede på, at han nu ville få en mere normal appetit. Men det har ikke rigtig hjulpet. Han har lige haft en enkelt aften, hvor han faktisk overraskede os, og spiste rimelig meget, men det hører til sjældenhederne.
Hans øre er tjekket efter og betændelsen er heldigvis væk, der var lidt væske tilbage, der måske kunne genere ham lidt, men det ville forsvinde. Da jeg igen nævnte det med hans spisen, sagde lægen igen, at vi skulle se på hans almene tilstand og at han nok skulle få, hvad han har brug for.
Men jeg kan ikke forstå at han ikke har brug for mere end:
Morgenmad: Øllebrød eller havregrød (ca. 3-5 spsk)
Formiddag: ingenting eller ganske lidt frugt (ca. 3- 4 små mundrette stykker. Vil stort set kun ha´banan eller måske mandarin)
Frokost: Ofte et kvart stykke rugbrød eller bondebrød med smøreost, leverpostej eller æg. På nogen gode dage, lidt mere. Plus lidt banan.
Eftermiddag: lidt youghurt evt. med frugt eller på gode dage, et halvt stykke bondebrød med banan, ost eller marmelade.
Aften: Her er der især problemer. Vi har prøvet et give ham ALT, det samme som os, fx. frikaller, kylling, lam, oksefars, flæskesteg, risotto, lagsagne evt. med pasta, kartofler, ris og med og uden sovs.... You name it, vi har prøvet det. I små stykker rundt på tallerknen, så han selv kan se hvad det er og spise med både fingre og gaffel. Det eneste han gider er majs, ærter og brasede kartofler med lidt ketchup! Og så banan. Når han afviser alt det andet, så vil han som regel ha' banan.
Nogengange lykkeds det med lidt andre former for dessert, men kød i alle afskygninger og grøntsager (undtagen majs og ærter) det spiser han ikke. Stod det til ham levede han af banan.
Når vi sidder ved aftensmaden sidder vi altid og hygger, der er aldrig skrig og skrål. Min mand og jeg sidder og snakker og Sebastian sidder og leger med maden og "snakker" med. Vi er meget bevidste om IKKE og presse ham og fokusere på, hvor lidt der ryger indenbords.
Nogengange, når vi prøver at give ham lidt med ske/gaffel ,kan der, hvis han bliver distraheret, ryge en enkelt mundfuld eller to ned. Andre gange rører han det praktisk talt ikke, og så smøre jeg nogengange et stykke brød, som der så trods alt ryger lidt ned af. Men jeg synes jo ikke det er særlig varieret med morgenmad, brød og banan plus lidt majs og ærter. For det er jo i store træk, hvad han lever af.
Han drikker heldigvis fint. Men det virker som det keder ham, selvom vi laver ekstra lækker mad til ham, for at det skal fange hans opmærksomhed. For ganske almindelig kartofler, sovs, grønt og kød, det er da for kedelig!!!
I starten tænkte jeg, at jeg ikke vil hoppe rundt og finde på alt muligt, for at han skulle spise noget. Han ville jo nok spise, når han blev sulten. Men jeg tror sgu' aldrig han bliver sulten. Det er meget fustrerende, som du også kan se på længden af mit brev, jeg er ellers ikke en, der går i panik, fordi han ikke spiser som en hest hver dag, men flere uger på smalkost, det er der altså ikke så meget ved.
Lægen ser det jo åbenbart ikke som et problem, men jeg er altså rendt tør for ideer til, hvad/hvordan vi får noget mad i ham. Han er ca. 80 cm. og vejer knap 9,5 kg. Han er pæn slank om maven, lidt for slank efter min smag.
Skal vi bare prøve og droppe det varme mad til ham i en periode og bare give ham brød fra starten, som han jo trods alt spiser lidt af?
Og hvad med hans meget ensformige indtag af grøntsager? Hvordan får man lokket mere og andre slags i ham?
Jeg vil gerne understrege, at han er en meget glad og tilfreds dreng og min mand og jeg ikke gør et stort nummer ud af alt det her spisesjov foran ham, men vi taler om det, når han sover og er begge frusteret over de meget små mængder, der nogen dage udgør vores søns daglige kost.
Eller kan det være, at det bare er nok mad (dog lidt ensformig) han får, og at vi helt unødig går og bekymre os?
Han har jo bestemt sig for ikke at ville kravle, så han står ved ting og går med museskridt frem og tilbage ved sofabordet eller brændeovnsgitteret. Så på den måde drøner han jo ikke rundt og brænder en masse energi af. Og jeg ved jo heller ikke hvad der er "normalt" for en dreng i hans alder at spise. Men jeg kender dog ingen, der spiser så lidt.
Håber du har et godt råd og nogle gode ideer til andre former for mad, han kunne blive positiv overrasket over.
Masser af hilsner fra
Sebastians mor