Svar: Spiser for lidt - 13 mdr.
25. februar 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Sebastians mor
Man må jo sige at Sebastian hører til de småt spisende og sådan er det. Hovedsagen er at han trods alt virker til at have lyst til at sidde ved bordet og også har interesse for at putte noget i munden. Det er super godt at I hygger omkring bordet og bare sidder og snakker og på den måde ikke viser ham speciel opmærksomhed.
Så længe han udvikler sig og generelt virker til at trives, så må du tro på at han får hvad han har behov for. Du kan tilbyde, men du kan ikke tvinge ham, - det er frustrerende, jeg ved det. Men hvad er alternativet? at han indlægges og får mad gennem en sonde - så er du i hvert fald helt sikker på at han stopper med at spise og først får problemer:o)
Du skal naturligvis sikre dig at han får et vist indtag af forskellige fødevarer. Når børn bliver et år er de langt mere selektive, de spiser ikke hvad som helst og lukker bare munden sammen. De spiser heller ikke så meget og har ikke samme energiniveau som nogle måneder tidligere. Samtidig har Sebastian jo været syg og det har bestemt ikke hjulpet på appetitten.
Der er jo visse ting, som han er glad for og i princippet sker der ikke noget ved at han får kold mad en gang imellem, hvis det så giver ham lyst til at spise og gør at han spiser en lidt større portion. Det handler jo et eller andet sted også om at han skal finde ud af hvad det egenlig vil sige at være sulten og være mæt og det lyder som om han lige nu har lært sig at 'nøjes med lidt'.
Grøden om morgenen lyder ikke til at være et hit. Men da han tilsyneladende er glad for brød, kunne du så ikke give ham nogle boller om morgenen. Her på siden kan du f.eks. søge på havregrynsboller og finde en opskrift.
Bibehold sødmælk til ham, så han får det ekstra fedtstof og da han ikke er så vild med kød, så prøv med andre proteinkilder. I kan f.eks. også lave en proteindrik til ham engang imellem. Hvis han hellere vil drikke end spise, så er det jo også en måde at få lidt ekstra energi i ham. Det er nu sjældent at små børn har proteinmangel, så det er lidt at 'gå med livrem og seler' men hvis det giver ro i det mødrene hjerte så er det en udmærket ide. Proteindrik kan man selv lave eller det kan købes på apoteket. Du kan også drøfte dette med lægen.
Da han er glad for banan, tænker jeg dog at du også kan lave en bananmilkshake, hvor du blender sødmælk og banan sammen og serverer det dejligt frisklavet og koldt.
Prøv at lade noget af maden være det samme, så der ligesom er et gennemgående tema, det kunne godt være banan og brød da han er glad for dette. Det at noget er gennemgående giver ham måske tryghed til at turde prøve noget andet og derfor tænker jeg at du skal prøve at give lidt noget andet sammen med. Det kunne være kiwi, banan, blommer, bær af forskellige slags. Farverne, formerne og den sødme det har kunne måske fange interessen.
Prøv at se på maden over en uge - han er 13 måneder nu og må derfor få stort set alt. Når du så ser over en uge, så har han måske alligevel smagt på lidt forskelligt? Ting tager tid og det er som sagt vigtigt ikke at presse ham, han er stadig ikke så gammel. Det er helt okay det du allerede gør, du skal bare finde roen med det.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske