Svar: Ny seng
25. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Rikke og Julie
Ja sikke da en redelighed. Der kan naturligvis sagtens være en sammenhæng imellem tandfrembrud og urolige nætter, men jeg tænker nu at det nok er mest sandsynligt at jeres datter reagerer på grund af sin nye seng.
Har I lagt mærke til om hun flytter på sig? Jeg tænker at Junosengen jo nok er lidt bredere og måske også mere åben, end hendes tidligere seng var. Det betyder at, hvor hun tidligere meget let kom hen i nærheden af siderne på sengen, så skal hun nu trille lidt mere for at opnå det samme. Derfor ser man nogle gange at barnet sørger enten ud mod siderne eller ned mod endegavlen af sengen.
Det hjælper derfor nogle gange at forsøge at putte barnet i nærheden af f.eks. endegavlen, så hun kan mærke endegavlen med sine fødder. Det kan også hjælpe at komme en lidt større pude eller lignende ved endegavlen, så hun stødder fødderne mod den. Det at støde fødderne ind mod noget virker tryghedsgivende for nogle børn.
Af risikoen for vuggedød (overophedning) har sundhedsstyrelsen været fremme og sige at juniordyne ikke bør anvendes før barnet er 1 år. Nu findes dyner og tæpper jo i mange størrelser og jeg tænker at hvis jeres datter ligger med en almindelig lille babydyne, så har hun måske behov for noget lidt større som kan omslutte hende bedre. I givet fald skal I naturligvis være opmærksom på at hun ikke ligge med så stor en dyne at hun bliver for tæt pakket.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske