Svar: Hvor meget sutteflaske og sutter på tommelfinger?
30. december 2003
Alder:
9 mdr.
Kære Tine
Det er altid problematisk med syge børn og bare det at du forsøger at få noget i ham er godt, så kan du ikke gøre mere.
Det problematiske er dog at børn jo ikke tåler at tabe sig for meget i vægt, de har brug for en sufficient kost for at kunne vokse og trives.
Når han vågner om natten kan det være fordi han drømmer. I skal naturligvis trøste ham hvis han er ked af det, men I skal også forsøge at lade ham falde i søvn igen af sig selv. Han har tidligere kunne sove natten igennem og det er synd for jer alle, hvis den rytme nu bliver ødelagt.
Jeg synes det er uhensigtsmæsigt at give ham sutteflaske om natten, det har han ikke behov for, og det er en ærgelig vane. Men mon ikke han vil sove igennem om natten igen, når han får det lidt bedre og begynder at spise normalt igen.
Tilbyd ham små og indbydende retter i løbet af dagen. Gerne det samme, som I selv spiser og gerne frugt, hvilket de fleste børn godt kan lide, også når de er syge. Det kan være en lille skål med forskelligt frugt i tern, som er lige til at gå til, med et drys af rosiner og måske en lille smule kokus.
Det er vigtigt at I ikke presser ham, men gør det nemt at få lidt at spise samtidig med at det er hyggeligt. I må hjælpe ham med at få appetitten tilbage. Når han nærmer sig et års alderen vil han ikke længere være så interesseret i at prøve nyt, og det er vigtigt at få grundlagt nogle gode spisevaner inden.
Med hensyn til suttebehov, så varrierer dette fra barn til barn. Umiddelbart synes jeg ikke at der er grund til at give flaske på grund af dette, men lad ham bruge sin tommeltot, hvis det er trygheden for ham. Det kan selvfølgelig siges at det er en fordel, hvis barnet bruger sut, fordi man jo så kan fjerne den på et tidspunkt, hvilket man ikke kan fingeren, men på den anden side, så kan jeg egentlig godt forstå hans valg. Det må trodsalt være rarere at sutte på sin finger fremfor en sut af gummi. Nogle børn sutter på finger længe, men det går jo heldigvis over igen og selvom fingeren kan ændre helt facon, så vil den også med tiden blive normal.
Du skal bestemt ikke have det dårligt og tro at du ikke har formået at opfylde hans suttebehov. Du skal bare acceptere at sådan er din dreng og det er helt normalt:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske