Svar: Forstoppelse - 5 mdr.
25. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære lidt fortabte mor
Jeg håber at I har fået lidt mere gang i maven, nu hvor jeg svarer dig. Men lidt råd med på vejen skal du have:o)
Min umiddelbare tanke er at det kan være en udmærket idé at du forsøger at malke lidt ud og bruge din egen mælk i grød og mos. Det kan være et forsøg værd, bestemt. Det tager dog også tid at malke ud og da din dreng bliver ammet ved siden af skemaden, så er spørgsmålet jo hvor stor en ændring det vil give. Så meget mme får han jo ikke i grød og mos.
Derudover tænker jeg at det vil være en fordel ikke at give ham store portioner og jeg synes umiddelbart heller ikke at du skal energitætte hans mad med ekstra mme, men bare følge en almindelig opskrift. Derimod skal du passe på ikke at give ham for store portioner af gangen, det er vigtigt at der fortsat er plads til mælk i maven - han væskeindtag er rigtig vigtigt i forhold til at forebygge forstoppelse.
Det vil også være en god idé at du tilbyder både grød og grøntsagsmos. Han kan f.eks. få grød til formiddag eller frokost, hvad der nu passer bedst ind i jeres rytme og så kan han til bydes grøntsagsmos til aften. Udgangspunktet skal være de grøntsager I selv spiser som gulerod, kartoffel, blomkål, broccoli, squash.
Når han bliver lidt tættere på de 6 måneder, så kan du forsøge med lidt havregrød eller øllebrød, som også kan være med til at holde maven igang, men fortsat 1 x grød og 1 x grøntsagsmos dagligt. Og hellere 3/4 dl 2 gange dagligt, så der fortsat er plads til mælken end 1½ dl. en gang dagligt.
En plan for dagen med to måltider skemad og bryst kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Bryst
Frokost: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop og efterfølgende bryst
Eftermiddag: Bryst
Sen eftermiddag: Evt. bryst
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop og efterfølgende bryst
Puttes til natten med bryst
Sen aften: Bryst
Nat: Evt. bryst
Mit råd er derfor at I skruer indtaget af skemad ned, jeg synes ikke han selv skal sige stop, da det lyder som om han kan spise 2 dl. af gangen, hvis han får lov og det kan hans mave tilsyneladende ikke klare. Derfor må I sige stop og så give ham lidt mere bryst ved siden af.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske