Brev:
Vågner tidligere om natten
26. februar 2007
Alder:
8 mdr.
Vågner tidligere om natten
Hej Helen
Håber du igen kan komme med et godt råd som så mange gange før :-)
Min datter er nu knap 8 måneder, og har i det sidste lange stykke tid vågnet ved 5-6 tiden og fået mad, en flaske på 150-200 ml. Vi har derfor talt om at prøve at begynde at vænne hende fra denne, da hun ikke var specielt sulten til morgenmaden pga. denne tidlige morgenflaske.
Men her i løbet af den sidste uges tid er hun nu begyndt at vågne kl. 3 eller 4 og vil have flasken. Hun drikker 100-150 ml (vi har efter råd fra egen sundhedsplejerske skåret den ned fra 200 til 150) og falder i søvn igen. Hun står op mellem 6.30 og 7 og spiser morgenmad mellem 7.30 og 8. Vi har prøvet at tilbyde hende maden før, men det vil hun absolut ikke. Hun skal åbenbart lige lege lidt før hun bliver sulten.
Mit spørgsmål er nu dels hvorfor mon hun pludselig er begyndt at vågne tidligere, og om vi mon skal vente lidt længere med at prøve at vænne hende fra den tidlige morgenflaske (som jo er blevet natflaske igen når hun spiser den kl. 3)?
Det skal siges at hun for nogle uger siden flere gange sov uafbrudt til kl. 6.30-7 (hun kommer i seng 19.15-19.30), så det undrer os at hun lige pludselig har ændret vane. Kan det have noget at gøre med at hun er begyndt at kravle nu og bevæger sig rundt i huset med lynets hast i alle sine vågne timer? (Sådan virker det i hvert fald) Hun har altid haft fart på, men der er virkelig ekstra gang i hende nu.
Samtidig har vi også oplevet en 3-4 gange at hun kaster op ca. 20 minutter efter aftensmaden, når vi skal til at give hende bad, og vi forstår ikke helt hvorfor. Jeg har dog læst at du skriver at børn godt kan kaste op hvis de tumler rundt med for meget mad i maven, så måske kan det være det? Men det gør jo også at hun så ikke har mad i maven fordi hun har kastet sin aftensmad op, så vi har ikke meget lyst til at nægte hende mad om natten efter sådan en tur.
Så vi er lidt forvirrede her, hvad synes du vi skal gøre?
Mange hilsner Anne