Svar: Hvor meget skemad? - 5 mdr.
26. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Camilla
For at starte med det sidste, så lyder det meget alderssvarende med 3 lure dagligt. De fleste børn vil først omkring 6 måneders alderen begynde med de to lure, således at de nogle dage vil kunne springe den sene powernap over og andre dage fortsat vil have behov for den.
Det lyder derfor sandsynligt at din drengs opvågninger handler om udviklingsspring (tigerspring). Han udvikler sig meget i øjeblikket. Det er både sprogligt og motorisk. Du vil sikkert kunne fornemme at han pludrer mere og at hans verbale udtryk varierer mere end tidligere - måske er han begyndt at bruge lidt læbelyde, eller skrige højt? Du vil også opleve at han bruger sig selv mere, triller omkring, bruger sine hænder mere bevidst, begynder måske at få fat i sine tær osv. Uroen i kroppen om dagen giver også uro om natten.
I forhold til skemad og øgning af dette, så vil 2 måltider normalt være passende for hans alder. Nogle børn kan dog godt spise 3 gange dagligt og det afhænger lidt af hvor meget han egentligt spiser af skemaden. Hvis han spiser store portioner, så kan det godt nogle gange være en fordel at give lidt mindre og så give 3 gange dagligt, for samtidig at give plads til mælken. Det vil sige at det nogle gange godt kan være en fordel at give 1 dl. 3 gange dagligt og følge efter med bryst/flaske i stedet for at give 1½ dl 2 gange dagligt og det så betyder at mælken springes over.
Så måske du skal ind og ændre lidt på tilbuddet om dagen. Han drikker jo både vælling og nan og lyder således til at være sulten om natten... Men igen kommer det helt an på, hvor meget risgrød og mos han indtager. Måske skal du i stedet ind med en ekstra flaske i løbet af dagen, han har jo fortsat et meget stort mælkebehov
Håber mine tanker hjælper lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske