Svar: Flytning - 3 mdr.
26. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Renata
Det lyder dejligt at I har fået hus, det bliver jo en rigtig dejlig sommer:o)
Når Victoria er 4½ måned, så vil hun kunne se meget og også fornemme, hvorvidt hun er hjemme eller ude. Det vigtigste for Victoria er dog at hun er sammen med sine forældre og at hun har sine kendte ting omkring sig. Det betyder således ikke så meget hvor hun bor, men mere at hun har jer og at hun sover i sin samme seng, men den samme bamse osv. som hun kender og føler sig tryg ved.
Victoria vil spejle sig i jer og vil, når hun oplever at være et nyt sted, se på jer og ud fra jeres reaktioner selv reagere. Hvis hun oplever at I er rolige, glade, føler jer godt tilpas osv. ja så vil hun føle det samme. På samme måde vil hun blive urolig og ked af det, hvis hun fornemmer at I er stressede og ikke har det rart.
Selve dagen, hvor I skal flytte vil I naturligvis have lidt travlt og man kan også virke lidt hektisk og urolig under nedpakning. Det er derfor vigtigt at I sætter god tid af til at pakke ned, så der er mulighed for at tage jer at Victoria ved siden af. Selve dagen vil det være godt at få lidt hjælp ude fra, så (især mor) kan gå fra og tage sig af Victoria, som jo ikke vil kunne være sig selv. Det vil være godt at udnytte hendes soveperioder og få lidt fra hånden der.
Det sidste I pakker ned bør være Victorias ting og det bør også være det første I pakker op, da de ting hun kender vil gøre hende langt mere tryg.
Der er lavet undersøgelser som viser at skift, som en flytning jo er, er en faktor som kan stresse børn. Det er dog også sådan at man ved at visse faktorer er med til at minimere denne stress betydeligt. Nogle af disse faktorer er f.eks. tilstedeværelse af en betydningsfuld person og at barnet har en tillidsfuld relation til sine forældre.
I jeres situation vil disse to ting jo være til stede. Både mor og far er betydningsfulde og jeres lille Victoria har tillid til at når I er rolige så kan hun også være det.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske