Svar: Tandbørstning - 7 mdr.
26. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Olivers mor
Nogle gange hjælper det at holde en lille pause med tandbørstningen, så Oliver lige glemmer sine protester lidt og så kan I forsøge igen.
Du skriver ikke hvordan du holder ham, når han skal have børstet tænder, men jeg tænker at der jo er forskellige muligeheder og du må prøve dig frem og finde ud af hvad der mon passer bedst.
Han kan evt. sidde på skødet af dig imens, på samme måde som hvis du skulle give ham mad. Han kan også ligge på puslebordet, så han ligger ned og slapper lidt af imens eller ligge på en dyne inde i sofaen. Måske vil det hjælpe at sætte ham foran et spejl, så han kan se sig selv og det I laver...
Det var godt det gik så fint med pasningen da I skulle til bisættelse, selvom det var en trist anledning. Men det giver jer trods alt en erfaring om at lillemanden godt kan passes uden problemer og mon ikke det er fordi han er en tryg lille fyr - så det er nok ikke så tosset det mor har gjort:o)
Han gråd om aftenen kan handle om flere ting. Det er naturligvis vigtigt at sikre sig at han ikke har problemer med ørerne. Hvis han er meget forkølet, så kan der sagtens være en sammenhæng der. Men samtidig er det også normalt sådan, at barnet så vil sove dårligere om dagen og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer.
At der skulle være en sammenhæng imellem episoden på motorvejen og det at han er ked af at ligge i sin seng, det tror jeg ikke. At han har været ked af det i sin autostol og i bilen burde han umiddelbart ikke forbinde med sengen og sit værelse.
Det handler måske mere om at han er ved at være så gammel nu at han er ved at komme i separationsfasen og derfor har brug for at vide at I er der og det ved han kun, hvis han ser jer. Han protesterer derfor mod at I går, fordi han tror I forlader ham. Derfor kan det nogle gange være nødvendigt bare at være lidt hos ham...
Knus herfra og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske