Brev:
Eftermiddagsluren volder problemer
26. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Eftermiddagsluren volder problemer
Hejsa
Vi skriver til dig, fordi vi har en del problemer med at få vores søn på 5 måneder til at falde i søvn, når han skal sove lur om eftermiddagen. Han nægter mere eller mindre at falde til ro... og det er efterhånden ved at være ret opslidende - både for min kæreste og jeg, men også for den lille dreng.
Det har givet vis noget at gøre med, at vi i lange perioder har gået tur med ham i barnevognen, når han skulle sove - fordi det var det nemmeste, og så slap vi for at tage kampen med ham... Men det har nok været lidt af en bjørnetjeneste, vi har gjort os selv, for nu protesterer han, når han bliver lagt til at sove i sengen... Men vi vil gerne have, at han lærer det.
Der er i store træk ikke problemer med at få ham til at falde i søvn i sengen om formiddagen (selvom vi dog også har taget nogle kampe der, men det lader efterhånden til, at han har fanget, at det er ok at sove på det tidspunkt af døgnet), og han sover gerne en times tid mellem kl. 9 og 10, efter han er stået op kl. ca. 7. Middagsluren får han gerne ude i barnevognen, da det gerne er der, hvor jeg alligevel skal ud af huset, og så sover han gerne et par timer der, som regel mellem kl. 12 og 14.
Men fra kl. 14 er der meget lang tid til, at han skal puttes om aftenen, hvor han gerne kommer i seng omkring kl. 19.30. Og han er en dreng, der har brug for meget søvn - han er som regel ikke frisk mere end 1 1/2 til 2 timer, før han signalerer, at han er træt igen ved at gabe, gnide sig i øjnene og klynke lidt. Men ligegyldig hvor træt han er, ender det som regel altid med omkring en times skrigeri, inden han falder i søvn i sengen om eftermiddagen.
Vi har prøvet forskellige måder at få ham til at falde i søvn... men vi ender altid med at være lige desillusionerede, når det endnu en gang ikke lykkes! Vi har prøvet at tage udgangspunkt i "godnat og sov godt" metoden, men vi ender altid med at afvige, fordi den lille dreng er så stædig, at vi som forældre bliver i tvivl om det vi gør. Det skal lige siges, at han om aftenen selv falder i søvn på under 5 minutter, og vi har derfor aldrig haft brug for at benytte ovenstående metode på den tid af døgnet - måske er det derfor det sværere at være konsekvent om eftermiddagen...
Men jeg tænker også, at der må være en anden måde at lære ham at sove eftermiddagslur, der ikke nødvendigvis indebærer, at han skal skrige sig selv i søvn. Det virker mest af alt som om, at han synes, det er værste i hele verden at blive lagt i seng om eftermiddagen. Som forældre mener vi dog, at han har brug for at få ladet batterierne lidt op for at klare resten af dagen... :)
Vi har prøvet at benytte os af forskellige ritualer, inden vi lægger ham, som han kan forbinde med det at slappe af og sove. Fx får han ren ble, bliver ammet, og vi synger en sang for ham (det er også det vi gør om aftenen - og der virker det). Vi har også både prøvet at sidde inde ved ham, men også at putte ham og så gå ud af rummet. Men hverken det ene eller andet synes at berolige ham, så kan falde i søvn.
Måske har vi ikke, jf. ovenstående mht. "godnat og sov godt" metoden, været konsekvente nok, men vi kommer simpelthen til at tvivle for meget på det vi gør, når den lille dreng ikke gør andet end at skrige og protestere.
Vi har derfor brug for et råd til, hvordan der kan komme en bedring i vores situation. Hvordan kan vi få ham til at indse, at han skal sove? Hvordan kan vi hjælpe ham på vej? Skal vi lade ham skrige og ikke tage ham op, eller er der en anden måde, vi kan gribe eftermiddagsluren an på…? Måske en måde vi kan være mere konsekvente med, så vores tvivl efterhånden kan forsvinde (om ikke andet, så på dette område ;0) – og så vores søn er med på, hvad der skal ske, når han bliver lagt i seng i løbet af dagen.
Vi håber at høre fra dig snart :)
På den lille families vegne,
Anne