Svar: Flaske - hvornår?
26. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære M
Håber det stadig går godt med nattesøvnen:o)
I forhold til at din lille dreng nu er 6 måneder gammel, så synes jeg det er utrolig flot at han er i stand til at sove fra kl. 19.30 til kl. 06. Det er faktisk ret godt gået. De fleste børn vil i den alder fortsat have behov for lidt mælk sen aften f.eks. kl. 23 og vil her enten kunne blive ammet eller få en flaske mod så at sove til næste morgen.
Hvis din dreng sover uden og i øvrigt er i stand til at tage sit behov i løbet af dagen, så er der jo ingen grund til at give ham den flaske. Og omkring vælling så er det ikke noget man skal give børn - det er en mulighed og mange der ammer springer simpelthen vællingen helt over. Vælling er jo i princippet det samme som en tynd grød og derfor kan man ligeså godt give det...
De fleste børn vil have behov for en amning eller en flaske at sove på, så længe de ammes eller får flaske. Det er en rigtig dejlig måde at falde i søvn på, det er trygt og rart og det er dejligt at blive fyldt op i maven med lun mælk, så sover man godt. Derfor vil din dreng være ret gammel før man kan sige at han kan gå seng bare på grød eller mos.
Det handler også om at hans mælkeindtag fortsat er ret stort. De fleste børn i hans alder ammes fortsat rigtig meget, omkring 7 måneders alderen ammes de ca 4 gange ud over skemad som gives 3-4 gange, i 8 måneders alderen nedsættes amningen til ca 3 gange dagligt og i 9-10 måneders alderen nedsættes amningen til ca 2 gange dagligt (ofte morgen og aften). I den alder begynder barnet også at kunne få mere komælk.
Jeg ved ikke hvorfor nogen siger at barnet ikke må få vælling efter kl. 18. De fleste giver jo netop vællingen til natten fordi den kan mætte lidt mere og gøre at barnet sover bedre eller måske lidt længere. Og mange børn puttes jo omkring kl. 20...
Jeg synes det er fint at bibeholde flasken, da det er rart for dig at han tager den, hvis han skal passes osv. Det er dog uhensigtsmæssigt at han tager den på et tidspunkt, hvor den tager pladsen op for skemaden. Jeg tænker derfor at du måske skal amme efter skemaden og så give flasken til natten.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen (6-8): Bryst
Formiddag (9.30-10): Grød evt. med frugtmos, vand af kop. Evt. amning og puttes til formiddagslur
Frokost (12): Evt. grøntsagsmos, så småt med lidt kød/fisk, vand af kop
Evt. amning og puttes til middagslur
Eftermiddag (15): Bryst
Sen eftermiddag (16.30): Evt. bryst og powernapper måske lidt
Aften (18): Grøntsagsmos med lidt kød/fisk, vand af kop. Ammes
Puttes til natten (19.30-20): Evt med flaske eller bryst
Sen aften (23): evt. bryst, men han ikke behov, så har han ikke det.
Håber mit forslag for en dag hjælper dig lidt videre og at jeg ikke har gjort forvirringen værre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske