Svar: Væske og grovere mad
26. februar 2007
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det lyder som en rigtig god idé at du begynder at give din dreng lidt grovere mos og det vil være rigtig fint at du i en overgang starter med at mose med en gaffel i stedet for en blender.
Når du har gjort dette i nogle uger, og hvis det går fint, så tænker jeg at du skal prøve med lidt mere familiemad. Han lyder til at være meget godt med og spise godt. Det vil sige du kan forsøge med lidt ris, pastaskruer, kødsovs osv. - altså meget mere af jeres mad. Som du beskriver ham nu, så lyder det heller ikke som om du skal vente til efter 8 måneders alderen med at tilbyde rugbrødshapsere. Jeg tænker at du godt kan forsøge med rugbrødshaplsere og lidt grovere mad som pastaskruer, når han måske er 7½ måned gammel.
I forhold til væskebehov, så ser det fint ud. Han drikker godt af flasken og tager gerne 200ml af gangen. Man kan diskutere hvorvidt du skal give vælling dagen igennem og om du skulle give noget som ikke mættede helt så meget. Men da han jo spiser store portioner af sin skemad, gerne 1½-2 dl. så ser det jo ikke ud som om det er problematisk for jer. Du kan dog overveje, hvis du synes han begynder at drikke for lidt, at indføre en ekstra flaske med blå allomin og også bruge dette i madlavningen. Der er umiddelbart ikke grund til at give ham både vælling og allomin med rismel...
Fungerer hans mave upåklageligt?
Derudover tænker jeg at det kunne være en god idé at du starter dagen med en portion grød, da du så kan tilbyde grøntsagsmos og mere familiemad i løbet af dagen.
Jeg tænker at en plan for dagen kunne se således ud:
kl 8 vågner og starter med morgenmaden, som er øllebrød eller havregrød, evt. med lidt frugtmos. Vand af snapseglas.
kl 9.30-10 Sidde med lidt rugbrødsstænger og lignende, gerne lidt frisk frugt som f.eks. banan, vand af snapseglas
Herefter evt. bad og tøj på
kl 10.30 Tilbydes flaske og du må vurdere, hvorvidt det skal være vælling eller almindelig erstatning du giver.
Puttes til lur og sover mellem 1½ og 3 timer. Det lyder til at være den rytme han har.
kl 14-14.30 Grøntsagsmos og meget gerne med lidt kød og fisk. Det kan fint være rester fra aftensmaden. Det er fortsat grøntsagsmosen som fylder mest og så kan du i takt med at han bliver ældre forsøge med lidt rugbrødshapsere med smørbart pålæg ved siden af. Rugbrødshapserne er mest for at lære og for for at vende sig til noget nyt. Vand af snapseglas
kl 16 Flaske og igen kan du overveje hvad du vil putte i flasken på dette tidspunkt og sover mellem 1 time og 2½time. Igen ud fra at du har fortalt at det er den rytme han har.
kl 19-19.30 Grøntsagsmos med kød og fisk, mere og mere af jeres mad som pastaskruer, ris, sovs osv. Vand af snapseglas, evt. lidt frugtmos eller lignende til dessert
kl 21 nattøj på og puttes med sin flaske majsvælling
kl 21-8 sover
Han får sit søvnbehov fint dækket og lyder til at være i stand til at regulere det fint ind selv. Han sover lidt anderledes (tidsmæssigt) end mange andre børn, men det er helt okay og det lyder som om det egentlig fungerer meget godt for jer. Det er hovedsagen.
Med hensyn til holdbarhed af rugbrødsstænger, så vil jeg tro at disse kan holde sig nogle dag, måske 3 dage i tætlukkende beholder. De må kunne holde sig ligeså godt, som hvis rugbrøddet lå i pakken.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske