Brev:
Gråd ved puttetid og midt nat
26. februar 2007
Alder:
11 mdr.
Gråd ved puttetid og midt nat
Hej Helen
Jeg har virkelig brug for noget akut hjælp! Vores nætter og aftener har de sidste 2 uger udviklet sig til et mareridt....
Det handler om, at min ellers så rolige datter, ikke længere kan puttes uden stort drama. I samme øjeblik jeg lægger hende i sengen og vender mig for at forlade rummet begynder hun at græde. Normaltvis har jeg altid kunnet putte hende på ganske kort tiden uden de mindste problemer.
Vores indgangsvinkel de sidste uger har været at bruge en mild udgave af Godnat og Sov godt.. Lader hende græde et par minutter, går ind og lægger hende ned, putter hende med dynen, stryger hende over hovedet, sshh... I samme øjeblik jeg retter mig op og vil gå starter hun igen. Hun græder og græder - nogle dage har det fortsat på den måde i 50 min før hun kollapser!
I sidste uge besluttede jeg mig for at prøve en anden indgangsvinkel. Til normal sengetid (19.30) ligger jeg mig med hende på hendes værelse. Putter et stykke tid, giver hende flasken, pakker hende ind i dynen og sidder med hende i armene. Hun er helt afslappet, ligger bare og hviler. Efter ca 20 min bærer jeg hende over i sengen, men igen når jeg ikke 3 skridt væk før hun bryder ud i gråd. Som sagt lader vi hende græde nogle minutter før vi går ind til hende - og i samme øjeblik vi er hos hende, holder i hånd eller bare sidder ved sengen, stopper hendes gråd. Problemet er bare at hun ikke ligger sig til at sove - efter et stykke tid vil hun lege, sætter sig op og klapper, griner osv... Og så starter hele turen forfra!
Som om dette ikke er nok, har hun den sidste uge kørt akkurat samme forestilling midt om natten. Normalt sover hun fint igennem, ingen opvågninger, ingen flaske. Men den sidste 1,5 uge vågner hun mellem kl. 00 - 03 og græder. Vi bruger samme taktik som ved puttetid - men med samme resultat. Jeg har forsøgt at give hende vand men det gør ingen forskel. Efter et par nætter på denne måde tog jeg hende istedet ind i vores seng hvor hun snart faldt i søvn.
Det var jo perfekt, nu havde vi endelig fundet de vise sten, og jeg vil hellere end gerne lade hende sove hos os hvis hun har behov for det en periode - problemet er bare at det kun fungerede 2 nætter. Flere nætter måtte vi, efter 1 time hvor hun ikke havde sovet, tage turen forfra hvor vi simpelhen lagde hende tilbage på værelset og kørte hele seancen forfra...
Vi arbejder begge to, vækkeuret ringer kl 06, og med 1,5 - 2 timers vågentid hver nat med hendes gråd er det snart mere end vi kan holde til. Men værre endnu - vores datter får jo heller ikke nattesøvn nok, 8 timer er jo for lidt i hendes alder! Hun er startet i pasning før nytår. Det er gået over al forventning, hun har det godt og er super glad for at være der!
Hendes lure om dagen er forholdsvis faste: 2,5 time om formiddagen og 1-1,5 om eftermiddagen. Min mand og jeg snakkede om at hun måske sov for meget i løbet af dagen, så denne weekend vækkede vi hende efter 1,5 time formiddag og 3 kvarter eftermiddag. Men det gav ingen pote heller...
Jeg er meget i tvivl om hvad vi skal gøre. Er det utryghed, er hun bange og ked af det....? Skal vi lade hende græde....? De to ting konflikter jo meget, men jeg aner ikke hvad vi ellers skal gøre... Jeg mener et eller andet sted, at det er for meget at skulle sidde hos hende flere timer aften og nat før hun sover - eller er det bare mig der er galt på den? Hvad mener du ?
Jeg håber meget du har en vinkel på sagen vi selv har overset, for vi er ved at løbe tør for gode ideer... Det er virkelig synd for hende - hun er bare så ked af det.. Om dagen når hun skal sove lure er der ingen problemer, hun sover i løbet af få minutter! Vi har de mest dejlige og hyggelige timer om aftenen inden hun puttes, og derfor er det bare så ærgeligt at skulle afslutte hendes dag på den måde...
På forhånd tak!
Mange hilsener Mor