Svar: Gråd ved puttetid og midt nat
26. februar 2007
Alder:
11 mdr.
Kære Mor
Jeg tror umiddelbart at der er to ting som gør sig gældende i forhold til jeres lille pige og det er rigtig vigtigt at i forældre forstår at aflæse hende og kode, hvornår I skal gøre det ene og hvornår I skal gøre det andet.
Uddybning kommer her: For det første er det naturligt at børn omkring 1 års alderen begynder at sove lidt mere uroligt. Især sammenholdt med at hun nu passes ude og oplever rigtig mange ting i løbet af dagen. Dagen oplevelser skal, som I ved, bearbejdes i drømme. Samtidig har børn i den alder også ofte en stor motorisk uro - der er simpelthen uro i kroppen. Dette hænger sammen med at de øver sig motorisk, rejser sig ved tingene, går med støtte osv. altså bruger deres krop på en anden måde end tidligere.
Det er derfor rigtig godt at I starter med roligt ritual, får hende til at slappe helt af. Nogle gange hjælper det f.eks. at give en lille smule massage, trykke barnet let under fodsålerne, stryge det ganske blidt hen over kroppen osv. Simpelthen for at få kroppen i ro.
Det at barnet motorisk udvikler sig rigtig meget, gør også at jeres datter bliver mere og mere bevidst om at hun kan komme væk fra jer. Aflevering i dagpleje (selvom hun er glad for dette) forstærker hendes helt reelle oplevelse af at I faktisk kan gå fra hende og selvom hun er et trygt barn med en god tilknytning, som ved at I kommer tilbage, så har hun i øjeblikket sandsynligvis brug for at se I er der, for at vide at I er der. Det er således ikke nok at vide at I er i stuen ved siden af - hun skal se jer.
Dertil kommer hendes alder og bevidsthed om at hun ved at gøre bestemte ting, kan få jer til også at gøre bestemte ting. Det kan være at pjatte og underholde for at få jer til at blive (hvem kan fortænke hende i det), det kan være gråd for at få jer til at læse endnu en historie og endnu en og endnu en osv.
Det er kun naturligt at hun prøver, men her er det I skal skelne imellem, hvorvidt hun reelt er ked af at I går og føler sig alene og utryg eller om hun søger underholdning.
Mit umiddelbare forslag er derfor at I forsøger at putte hende i egen seng, da det er der hun skal sove, og da hun fint sover der om dagen. Hun er således glad for sin seng og føler sig umiddelbart tryg der.
I første omgang ville jeg så sætte mig ved siden af hende, så hun ligger i sengen og dermed ikke skal flyttes. Giv hende en hånd at holde i, stryg hende over håret, fortæl at I er der og at hun skal sove nu. Når hun kigger på jer og vil underholde, så sig 'neej, luk øjnene, sove nu' eller hvad I nu vil sige for at fortælle hende at det er det hun skal. I skal være konsekvente men samtidig kærlige.
Hvis hun vedbliver at pjatte, rejser sig hele tiden og bare er til fest og farver, så må I gå fra hende. Ikke på en vred måde, men på en pæn måde fortælle hende at I går hvis hun ikke lægger sig ned og så må I naturligvis gøre det - dog kun være væk i max 3 minutter, så tilbage igen, gentage processen hvor I putter hende, fortæller hende at hun skal sove nu, lukke øjne osv. Evt. sidde lidt hos hende igen, hvis det får hende til at sove.
Det er rigtig vigtigt at signalere at I er der, at I gerne vil hende, men at I også rent faktisk mener at hun skal sove nu og ikke lege. Altså en balance. Det er langt bedre at bruge 15 minutter på denne måde og hun så føler sig tryg ved at sove, end bare at gå og så lade hende græde i timer.
Om natten er det igen trygheden hun beder om og nogle gange vil det være nok at putte hende igen, fortælle at I er der osv. andre gange er det nødvendigt at tage hende i soveværelset, hvor hun naturligt vil falde i søvn vel vidende at I er der lige i nærheden.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske