Svar: Gåtræning
30. december 2003
Alder:
14 mdr.
Kære mor, som er en lille smule bekymret
Som du selv skriver så udvikler børn sig forskelligt, hvor nogle er hurtigere til noget end andre. Der er således også stor spændvidde, når man taler om hvornår børn skal kunne hvad, og det er ikke unormalt at din søn har lært at kravle i en alder af 11 mdr. De fleste børn lærer at gå når de er mellem 12-18 mdr gamle, så I har tid nok endnu:o)
Det er meget fint at han kravler. Netop fra kravlestilling lærer han at trække sig selv op i stående stilling. Når du vil støtte ham i at gå selv gøres dette bedst ved at holde ham under armene, som du selv så fint beskriver. Ved at støtte ham i taljen lærer han selv at holde balancen.
Fødderne skal han lærer at bruge på en anden måde, når han står op. Musklerne i foden styrkes i takt med at han øver sig i at komme op at stå og begynde at gå. Lad ham gå med bare tæer eller sørg for at de sko han har på giver foden fri bevægelighed. Sokker med gummi under kan være en god idé.
Hvis han ikke allerede har det, så kan en vogn til at skubbe foran sig være en god idé. Hvis vognen løber for hurtigt kan du lægge et par tunge bøger eller en mursten i vognen. Du skal endelig ikke købe en gå-vogn, som man sidder i, det vil forsinke hans gangfunktion og har en del andre uheldige virkninger.
Det er også en god idé med en gynge. Det at blive gynget er med til at udvikle balancen.
Indret en skuffe til ham, hvor der er mange spændende ting. Det kan være alt lige fra grydeskeer og plastbøtter til legetøj og bøger. Vælg en af de midterste skuffer, så han er nødt til at rejse sig for at se i den,- det skal ikke være for nemt, men naturligvis pirre til nysgerrigheden og også give en succesoplevelse, når det lykkes.
Sørg for at han har fri bevægemulighed og ikke ligger placeret et eller andet sted. Hele gulvet skal være til hans rådighed.
Du kan danse med ham, hvor du holder ham på armen, og svinger rundt, igen godt for balancen og efterhånden som han bliver dygtigere til at støtte på sine fødder kan I danse sammen på gulvet.
I det hele taget giv ham mulighed for at bevæge sig så meget som muligt og brug den naturlige nysgerrighed, som han har, for at lære nyt.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske