Svar: Synes min dreng spiser for lidt
26. februar 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Amanda
Når børn bliver ramt af sygdom, så rammes appetitten også og samtidig med dette så har din dreng nu nået en alder, hvor han naturligt bliver mere selektiv omkring mad, ikke vokser så hurtigt mere og generelt bare spiser lidt mindre. Det ene oven i det andet gør at tingene er lidt uheldige lige nu.
Jeg tænker dog at han jo spiser og pyt med at rugbrød ikke interesserer lige i øjeblikket. Han spiser jo øllebrød og der findes masser af god fiberholdigt brød, som han kan få i stedet. Prøv at kigge efter det og hold en pause med almindeligt rugbrød.
Han er god til at spise sin morgenmad og spiser her en fin portion. Brugt tager han også imod og hans mælkebehov dækkes fint via yoghurt og flasken til natten.
Når du skriver varm mad, så er jeg jo ikke helt klar over hvad dette dækker over, men han skal naturligvis have det samme som I andre spiser, altså ris, pasta, fisk, kød, sovs, kartofler og andre former for grøntsager.
Det er fint også at give ham noget af dette til frokost og hvis du synes han får for lidt grøntsag, så kan det være en god idé at lave en tallerken med lidt forskelligt grønt omkring kl. 16.30-17. Da mange børn er sultne på dette tidspunkt og har han fået en tallerken med lidt forskelligt grønt der, så behøver du ikke fokusere så meget på hvad der så ryger ned til aftensmaden.
Det er bedre at spise lidt og hyppigt end at spise store portioner og få gange om dagen og du tilbyder din dreng fine måltider - både hovedmåltider og mellemmåltider. Derfor må du stole på at han tager, hvad han har behov for. Du skriver jo også at han følger sin kurve.
Så jeg håber at du via mit svar nu har lidt mere ro i sjælen og er knap så bekymret:o) Rigtig god bedring med ham og god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske