Brev:
Anfald af hidsighed
26. februar 2007
Alder:
12 mdr.
Anfald af hidsighed
Hej Helen.
Min datter på knap 1 år får nogle voldsomme anfald af hidsighed. Jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal takle det.
Hun er efterhånden blevet rigtig god til at gå selv når vi holder hende i hænderne, og hun synes at det er rigtig fedt når vi gider at gå rundt med hende. Men ind imellem trænger vi altså til en pause.
Det resulterede idag i at hun blev enorm sur, og jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op med hende. Hun skriger helt vildt. Bliver som en flitsbue. Jeg prøver at tage hende op for at trøste hende, snakker roligt til hende, men det bliver bare endnu værre. Jeg har så svært ved at holde hende. Jeg forsøger at lægge hende på gulvet, mens jeg sidder ved siden af hende og nusser hende, det hjælper heller ikke. Hun vrider og vender sig, banker hovedet i gulvet, jeg kan slet ikke komme i kontakt med hende. Det er virkelig frustrerende. Føler ikke at jeg kan gøre noget.
I dag gik der ca et kvarter før hun endelig faldt til ro. Det endte med at hun lå på gulvet og skreg, mens jeg bare sad og kiggede på hende. Til sidst faldt der ro over hende, hun var fuldstændig udmattet og jeg kunne tage hende op og gå lidt rundt med hende på armen, hvorefter alt var godt igen, og hun var min søde og glade pige.
Disse "anfald" kommer efterhånden ret tit, i alle mulige situationer. Når hun skal skiftes, op af badet, ud og sove i barnevognen. Ellers er hun en glad pige der kravler rundt og rejser sig op af tingene. Hun spiser også rigtig fint. Har haft en del problemer med ørene, men har endelig fået dræn i og det har gjort underværker.
Jeg er klar over at hun har den alder nu hvor jeg kan forvente at hun reagerer med frustration over at tingene ikke lige går efter hendes hoved, men hvad skal jeg gøre. Jeg har lyst til at tage hende op til mig og trøste hende, men det gør bare det hele værre.
Håber snart at høre fra dig
Venlig hilsen
Christina