Svar: Anfald af hidsighed
26. februar 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Christina
Hold da op, hun har det svært den lille pige, men så er det godt at hun har så forstående en mor som dig:o)
Der er nogle ting, som er rigtigt vigtige. For det første skal du sikre dig at din datter ikke kommer til skade. Selvom hun kan være svær at holde, så må du forhindre hende i at banke hovedet i gulvet eller andet, som kan være skadeligt for hende.
Dernæst er det utrolig vigtigt at du viser hende at du er der. Du må endelig ikke gå fra hende, du skal ikke kalde hende hysterisk osv. Du skal være der for hende. Det er ikke ensbetydende med at hun skal være i favn - nogle gange er det din favn hun vil have brug for, men andre gange er det netop at du sidder ved siden af hende og kærtegner hende og atter andre gange vil selv det være for meget. Og her må du så bare sidde i nærheden og så med ord fortælle at du er der, at du gerne vil hende og at du forstår at hun er ked af det.
Det er sådan at når små børn bliver frustrerede og det gør de i den alder, så kører hormonerne rundt i kroppen. Adrenalin er et af vores "kamp- eller stresshormoner". Når din datter bliver frustreret, vred, går i panik, bliver ophidset osv. så udsendes der Adrenalin i blodbanen, hvor det påvirker rigtigt mange ting. Bla. sker der det, at vores muskelmasse øges (det er også derfor du ikke kan holde hende), vores pupiller trækker sig sammen, pulsen stiger og de yderste blodkar trækker sig også sammen, det får hermed også blodtrykket til at stige.
Det er ikke farligt for din datter, men der er vigtigt at du hjælper hende med at finde roen. Frustrationer kan ikke undgås og hun skal lære at tackle, når tingene ikke altid går, som hun gerne vil have dem til.
Det bedste du kan gøre er derfor at lytte til hende. Hvad er det hun bliver så frustreret over, måske kan du hjælpe hende med at løse det, som hun ikke selv mestrer, så I kan hjælpe hinanden. Måske ved hun ikke engang selv, hvad det er der sker. Men uanset hvad, så vil det at du lytter til hende og prøver at sætte ord på de følelser hun har, få hende til at falde til ro og adrenalinen i kroppen vil klinge af.
Derfor vil det være godt, hvis du når du sidder ved siden af hende, ud over at fortælle at du er der og prøver at sætte ord på det du tror hun føler: "du bliver bare så ked af det lige nu" "kom du her over til mor, kom skat" osv. med en stille og rolig stemme, og bare gentage, vise at du er der for hende og at du sagtens kan rumme de følelser hun har. Det er vigtigt at hun oplever at du kan rumme hendes frustration, for hvis hun oplever at du ikke kan rumme hende, så kan hun heller ikke rumme sig selv.
Så selvom du har lyst til at tage hende op og trøste hende, så er det ikke altid det du skal - i hvert fald ikke lige med det samme. Nogle gange skal man bare være til stede, vise at man er til rådighed.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske