Svar: Adskillelsesangst 9 mdr
27. februar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Lillemor
Jeg kan godt forstå du synes det er hårdt og derfor hjælper det nok ikke at fortælle det er en overgang. Men det er jo en fase, som du selv nævner, og derfor vil tiden hjælpe jer alle:o)
Jeg spekulerer lidt på om han kan have en erfaring med sig om at ting er sikrest, når mor eller far er i nærheden. Hvor gamle er hans ældre søskende, har han oplevet at de har skubbet til ham eller lignende, når I har vendt ryggen til - altså kan han have en erfaring med sig om at i jeres nærvær er han mere sikker, mere tryg? Bare en tanke...
Derudover så må man naturligvis medtænke om han af en eller anden grund har lært sig at han skal skrige rigtig højt for at få opmærksomhed eller om han simpelthen skriger så højt, fordi han bare er bund ulykkelig?
Det er rigtigt synd for ham, at han har det sådan - uanset hvad grunden så end er. Hvor mobil er han? Bruger han sig selv motorisk, for et eller andet sted, så hænger det måske sammen med at han endnu ikke er i stand til at følge efter. Derfor skal du måske arbejde lidt på at få ham til at bruge sig selv lidt mere, så behøver han ikke skrige efter dig, men du kan kalde på ham og lære ham at komme til dig i stedet.
Det er som du skriver en rigtig god idé at fortælle ham, hvad du gør. Det er korrekt at han ikke forstår sætningerne, men han vil godt kunne lære at forstå sammenhængen. F.eks. at han forstår, når du siger "mor går ud med skraldespanden" så ved han at han hører døren åbne, en klonk, så lukker døren igen og mor er tilbage. Derfor er det godt at du fortæller ham hvad du gør og forsøger at berolige ham med det.
Hvis han er decideret angst som du beskriver, så må du så vidt muligt forsøge at tage ham med. Igen kan du så fortælle hvad du gør, simpelthen tage ham på armen og sige: "skal vi gå ud med skraldespanden" - hvis han selv er en del af processen, så vil han måske også lettere kunne acceptere og forstå, hvad det er du gør, når du dagen efter gør det samme.
I forhold til at hans toner er så høje at I næsten ikke kan holde det ud, så prøv at lære ham nogle nye lyde. Han er jo en stor dreng nu og måske du kan lære ham at sige enkelte dyrelyde, brumme som en bil osv. så han stille og roligt begynder at interessere sig for at bruge sproget på en anden måde.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske