Svar: Justering af nattesøvn, dreng 3 mdr.
27. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Maja
Min umiddelbare tanke er, at det er begrænset hvor meget I skal ændre med den alder jeres dreng har.
Jeg kan godt forstå at I gerne vil have han går lidt tidligere i seng om aftenen og står lidt tidligere op om morgenen og den bedste måde at ændre det på, vil være at vække ham om morgenen og på den måde få flyttet tidspunkterne for lurene i løbet af dagen.
Jeg tænker at når han begynder at få lidt skemad i alderen 4-6 måneder, så vil det være godt at dette gives på lidt mere faste tider og dermed vil det også være relevant at få lidt mere fast struktur på dagen, tid vi står op, tid vil spiser, tid vi sover - og på den måde vil hans dagsrytme kunne ændre sig lidt.
Samtidig vil han i takt med at han bliver ældre nedsætte sit behov for dagslure således han han fra nu at sove ca 4 gange dagligt, når ned på 3 lure og to lure. Han vil også begynde at bevæge sig mere, opleve verden som større og generelt blive stimuleret mere både fysisk og mentalt, hvilket vil give ham en træthed på en anden måde og dermed også spille ind på hans søvnmønster.
I forhold til stimulation nu, så vil I kunne se på ham, når han ikke gider snakke mere - han drejer ansigtet væk, gaber højt, pjevser lidt, småklynker osv. og det skal man respektere. Med hensyn til motorisk stimulation, så handler det også om at se på ham, lægge mærke til hvad han godt kan lide, slapper han er, er han rolig osv.
Hvis han græder meget og generelt bliver meget ked af det, så kan det være et tegn på at han er overstimuleret. Da han dog sover så godt som han gør, så lyder det ikke som om at det er et problem hos jer:o)
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske