Brev:
4 mdr og øget natappetit
27. februar 2007
Alder:
4 mdr.
4 mdr og øget natappetit
Hej Helen
Først lige tak for dine tidligere svar. Du havde fuldstændig ret i, at min Gustav havde helt styr på, hvornår han var mæt og hvornår ikke. Så hans brystafvisningsflip forsvandt heldigvis hurtig igen.
Nu har jeg dog en anden ting, jeg lige skal have dit råd om.
Gustav er lige fyldt 4 mdr, han er stadig en tilfreds og glad dreng, men jeg har et spørgsmål vedr amning/mad og søvn.
Min søn er usædvanlig lang af sin alder. Jeg måler ham til 70 cm med en vægt på ca 7,2 kg. Han er meget aktiv i løbet af dagen med både pludren, fysisk aktivitet i form af konstant flagren/spjætteri med arme og ben og så ligger ham meget på maven og er begyndt at vende sig fra mave til ryg for en måned siden. Han er sjældent vågen mere end 2 timer ad gangen. Jeg tror simpelthen, at han er fysisk træt !!! Men det er kun godt og så sover han til middag 2-3 timer og tager en kortere eftermiddagslur på 1-2 timer.
Gustav har et rigtig godt sovehjerte og har allerede som spæd tidligt haft en god natrytme. Indtil for en måned siden har han haft en rytme med at blive puttet om aftenen ved 18.30 til 19.30 tiden og har så sovet til mellem 1.00 og 3.30 hvor han har fået bryst. Så plejer han at vågne ved 6 tiden til amning igen, men kan så godt putte 1,5 til 2 timer igen. Jeg er godt klar over at det faktisk er langt flere timers søvn i rap, end man kan forvente i hans alder.
I løbet af dagen spiser han hver 3-4.time.
MEN indenfor de sidste 4 uger har det så ændret sig. Han skrup "æder" sidst på eftermiddagen og først på aftenen, da han kommer tidligt i seng er det jo fint. Men jeg tror simpelthen ikke, at han samlet får nok i løbet af dagen til at kunne sove så fint om natten mere. Han er nemlig begyndt at vågne væsentlig tidligere end før - dvs oftest 4 timer efter han er puttet. Og han er skrupsulten - jeg har forsøgt at give ham sutten for at se, om han bare skulle hjælpes til at sove videre. Men jeg tror det er reelt madbehov, der gør at han afbrydes i sin søvn. Når han har fået sit måltid nogen gange fra begge sider, sover han så også kun 3-4 timer yderligere før han melder sig igen.
Jeg tror ikke, at jeg kan ikke lægge ham til hyppigere om dagen, for det eneste der kan gøre min dreng rigtig vred, det er når han får budt brystet og ikke er sulten. Så der er ikke meget hyggespiser over ham.
Skal jeg begynde at give ham vælling eller en flaske MME til aftenen måske. (det er dog endnu ikke lykkes os at få en flaske i ham)? Han er jo en noget større dreng end de fleste 4 mdr gammel, så jeg tænker at han da også må have et større madbehov end en "standart" 4 mdr gammel? Hvis jeg kunne komme igennem med ekstra ammemåltider om dagen, ville jeg gerne gøre det - men det tror jeg virkelig er komplet umuligt i hans tilfælde.
På forhånd tak for svar.
Med venlig hilsen
Bettina