Svar: 4 mdr og øget natappetit
27. februar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Bettina
Han er en dejlig dreng ham Gustav og du har sikkert ret i at han har behov for lidt mere mælk, da han nu har ændret søvnmønster.
Normalt ville man jo sige at du skulle lægge til lidt hyppigere i løbet af dagen, præcis som du selv tænker, men jeg tror som du at det i jeres tilfælde vil være problematisk og at du risikerer at han så begynder at afvise brystet igen - og det er der jo bestemt ingen idé i.
Så hvad er alternativet til bryst? Tja... du kan godt give vælling eller mme. Nogen oplever at børnene sover bedre på dette, fordi det ligger lidt tungere i maven og derfor er de rigtigt glade for en flaske til natten. Jeg tror ikke umiddelbart at det vil forstyrre din amning med den alder Gustav har og den glæde han tilsyneladende har ved brystet, så en flaske mælk/vælling til natten er bestemt en mulighed.
Problemet er jo så at han ikke er interesseret i at få flaske og så kan man diskutere om det så overhovedet er det han skal have. Han kan selvfølgelig få lidt på en kop, men da du har mælk nok til at dække hans egentlige mælkebehov og det handler mere om at mætte ham, så kan man diskutere om du måske skulle starte med lidt skemad.
Problemet med skemad er at han ikke får så store mængder, som han vil få på en flaske. Det er jo meget lidt i begyndelsen og det tager faktisk rigtig lang til at nå op på en mængde som influerer på søvnrytmen. På en flaske ville han måske kunne drikke 150-200ml, men på en ske starter han med 4-5 tsk. fulde. Samtidig er det bedst at starte med skemaden om dagen og ikke lige inden sovetid, da hans tarme så skal arbejde på højtryk for at nedbryde dette og dermed er der risiko for endnu mere urolig søvn. Det er altså en proces. Skemad skal han dog igang med under alle omstændigheder på et eller andet tidspunkt, hvor flasken jo i princippet kan springes over.
Du skriver: "Jeg tror simpelthen ikke, at han samlet får nok i løbet af dagen til at kunne sove så fint om natten mere". Og hvis vi holder os til dette, så vil det jo være udmærket at du starter med lidt skemad i løbet af dagen, så det er i dagtimerne at du får fyldt lidt ekstra på ham. I givet fald vil det så være godt at starte med lidt risgrød, majsgrød eller hirsegrød.
Du beskriver jo også en dreng som bruger sig selv rigtig meget og derfor tænker jeg at løsningen hos jer måske er lidt skemad. Hvad tænker du?
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Og ja, du har ret - han er en lang dreng - er I meget høje hjemme hos jer? Eller måler du ham måske forkert - du skal måle fra hoved til hæl og ikke fra hoved til tå... bare en tanke:o)
Rigtig god weekend
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske