Svar: 1 eller 2 lure
27. februar 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Camilla
De fleste børn vil i alderen 12-18 måneder kunne nøjes med en enkelt lur og derfor lyder det rigtig fint at jeres datter nu viser tegn på at dette er nok.
Det vil sandsynligvis være sådan, at hun nogle dage fortsat kan have behov for en lille lur om eftermiddagen. Det vil I måske opleve, når hun starter i vuggestue, hvor hun, når hun kommer hjem simpelthen falder omkuld. Men det er en overgang og det vil stille og roligt komme til at passe fint med en lidt længere middagslur.
Selvom børns søvnmønster er forskelligt, så vil et barn på et år gennemsnitligt have behov for at sove 2-3 timer om dagen og 11-12 timer om natten, sammenlagt vil søvnen udgøre 13-14 timer. Jeres datter bliver puttet ca 19.30 og sover her til klokken 07, det vil sige ca 11½ time. Derudover sover hun så 1½-2 timer om eftermiddagen og hendes søvnbehov lyder således til at være dækket ind.
Så for at svare på jeres spørgsmål, så lyder det fornuftigt at lade jeres datter overgå til kun en lur dagligt.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske