Brev:
Lære at falde i søvn selv, 15 mdr.
28. februar 2007
Alder:
15 mdr.
Lære at falde i søvn selv, 15 mdr.
Kære Helen
Tak for de mange gode og brugbare råd du giver os forældre, når vi har allermest brug for dem. Vi har ikke tidligere skrevet til dig, men nu har vi brug for vejledning.
Det drejer sig om dels at lære vores søn Mikkel på 15 mdr. at falde i søvn selv, og dels at han skal ”flyttes” til eget værelse og sove.
Lidt baggrundsinfo som måske kan forklare, hvorfor han aldrig rigtig har lært at falde i søvn af sig selv...
Siden han blev født og vi kom hjem fra sygehuset har han sovet ved siden af os i soveværelset, først i sin lift, og siden i sin tremmeseng. Da han var helt lille faldt han altid i søvn mens han blev ammet og spiste derfor ofte, da han ikke blev ordentlig mæt. Det var nu fint nok. Jeg havde masser af mælk, det var super hyggeligt og amningen gik helt uden problemer, så som førstegangs forældre, tænkte vi ikke nærmere over det.
I løbet af dagen sov han 3-4 timer ad gangen som helt spæd, men da han var omkring 5 mdr. sov han højst 2 timer ad gangen og vågnede og var meget ked af det. Om natten sov han dog igennem, nok fordi han har været helt flad!
Han var heller ikke spor begejstret for at ligge på maven og kunne kun med megen besvær løfte hovedet og løfte overkroppen fra gulvet, og da sundhedsplejersken også bemærkede dette, tog vi kontakt til en fysioterapeut. Og halleluja for den beslutning!!! Det viste sig nemlig, at han låste i alle muskler i den midterste del af ryggen, hvor mellemgulvet, og dermed også lungerne, hæfter.
I nogle situationer har det har simpelt hen gjort ondt at trække vejret og det var også derfor han faldt i søvn, mens han spiste.
Alt dette fik fysioterapeuten rettet op på i løbet af nogle måneder, og Mikkel begyndte at kunne spise uden at falde i søvn! Undtagelsen var den sidste amning inden han blev lagt i seng ved 20 tiden, og da det var dejligt ”belejligt”, blev det måden han blev lagt i søvn på.
Da han startede i dagpleje da han var 10 mdr. blev han ammet om aftenen inden han skulle i seng, om natten 1-2 gange og så en lille tår om eftermiddagen når jeg hentede ham.
Fra 10-12 mdr. er han blevet ammet 1 gang om natten når han vågnede og var sulten. Det har jeg haft det fint med mht. min søvn.
Indtil han startede i dagpleje sov han 1-2 timer om formiddagen, 2-3 timer om eftermiddagen og til kl. 8 næste morgen, men hvor han så var vågen 3-4 gange i løbet af natten, hvor han blev ammet hvis han var sulten, eller ”bare” blev aet og snakket lidt blidt til, hvis han var lige til at putte igen.
Nu er han i dagpleje og sover 3 timer midt på dagen, typisk fra 13-16 hvor han bliver hentet. Om aftenen bliver han puttet ved 19:30 tiden og sover så typisk ved 20 tiden, og som regel helt til næste morgen kl. 7, så det er helt perfekt. Det ændrer sig kun når han er syg eller er ved at få tænder, så det klager vi bestemt ikke over.
Når vi er hjemme med ham, så har vi ingen problemer med at lægge ham til at sove til middag. Han bliver lagt i barnevognen ude, som det også sker i dagplejen, og så falder han i søvn af sig selv.
Om aftenen er det en anden historie...
Som du kan læse ud af ovenstående, så er det ikke mange måneder siden, at han ikke er blevet ammet om aftenen. I den tid har vi indført et ”putte ritual” som vi alle trives med. Han bliver skiftet, kommer i nattøj og så sidder vi med ham i vores seng og læser godnathistorie til vi kan se på ham, at nu er han godt træt, dog maks. 15 minutter, da vi ellers er nervøse for, at han ”trækker tiden” og ender med at blive overtræt. Det virker efter planen og vi kan lægge ham i hans seng uden protester.
Meget få gange har vi ligget med ham i vores seng i nogle minutter og så er han faldet i søvn med det. Det er i ”nødstilfælde” som f.eks. for nylig da han havde 40 i feber i en hel uge og var meget sløj og havde ekstra behov for tæt kontakt.
Bliver vi siddende ved sengen, så går der MEGET sjældent mere end 10 minutter før han sover. Især hvis han kan nå at nusse os i håret, så går det hurtigere.
Meeeeen, lægger vi ham og siger godnat og forlader værelset, så bliver han dybt ulykkelig og græder voldsomt. Han græder ikke ret meget i løbet af en dag, så vi kan tydeligt høre forskel på om han virkelig er ked af det eller om han bare protesterer. Desværre er han virkelig ked af det i situationen om aftenen.
Af yderligere informationer kan vi sige, at han aldrig har brugt hverken sut eller flaske, og har ej heller en sutteklud. Han havde en gang en lille bamse han var glad for, men p.t. er der ikke nogen favorit. I det hele taget interesserer han sig ikke rigtig for bamser overhovedet.
Han spiser rigtig godt i løbet af dagen og drikker også en masse, så der er ingen problemer med det. Hvis han vågner om natten bliver han tilbudt lidt vand at drikke og det er han tilfreds med.
Mikkel er (og har altid været) en glad og tilfreds grinebider som smiler dagen lang (han KAN godt blive gal, men det er sjældent). Han er meget nysgerrig på omverdenen og elsker at udforske den. Han er utrolig social og elsker selskab, både børn og voksnes, og især hans forældres. Han kravler ivrigt rundt, men er så småt begyndt at gå selv, så der er fart på.
Jeg ved ikke om det er relevant at fortælle, at han er hyber mobil…
Hvad kan vi gøre for at hjælpe ham med at falde i søvn af sig selv? Og kan vi gøre det samtidig med at flytte ham på eget værelse? Eller skal vi vente med det?
Hans værelse, som han leger i hver dag og hvor der står en seng magen til den han sover i på vores værelse, ligger i den anden ende af huset.
Mange siger til os, at det skulle vi have lært ham fra starten og det kan vi jo kun give dem ret i, men der er et par sider af den sag som har gjort, at det ikke er sket. Dels hans tidligere problemer med vejrtrækningen og, at han altid faldt i søvn af sig selv.
Dels, at jeg ikke har ønsket at ”gøre noget ved det”. Grunden til det er, at hans værelse, som han leger i hver dag og hvor der står en seng magen til den han sover i på vores værelse, ligger helt nede i den anden ende af huset, laaaaangt væk fra os.
Det er trygt at have ham sovende lige ved siden af vores seng og jeg har det rigtig godt med at kunne høre ham og lige ”mærke efter” hvis han er lidt stille, eller får vendt sig mærkeligt i sengen osv.
Jeg har ingen problemer med at sove når han ligger der og med mindre han vågner og græder over et eller andet, så sover min mand også, uden problemer.
Jeg synes ikke det er noget problem at have ham i vores værelse og de fleste af vores venner har også deres børn sovende i deres værelse, eller i et værelse LIGE ved siden af deres.
Min mand synes ”det er på tide”, at Mikkel sover i sit eget værelse, og det skal han jo også før eller siden, så jeg er villig til at gøre forsøget, og tilsidesætte min egen ”frygt” og uro omkring ”projektet”.
Og det er så her vi håber du kan give nogle frelsende råd som kan tilgodese os alle tre, helst i hvert fald.
På forhånd tak for hjælpen!!!!
Kærlig hilsen
Susanne