Svar: Lære at falde i søvn selv, 15 mdr.
28. februar 2007
Alder:
15 mdr.
Kære Susanne
Tak for dit brev og jeg bliver nødt til at starte mit svar til jer, med at skrive hvor dejligt og omsorgsfuldt det er, den måde I har gjort tingene på i forhold til Mikkel. Det kan godt være at mange i jeres omgangskreds mener at I skulle have gjort det anderledes og at situationen I er i er "ris til egen ..." men det mener jeg helt ærligt ikke.
Når jeg læser din beskrivelse af hvordan I har håndteret situationerne omkring Mikkel, så får jeg helt klart indtryk af at I har været rigtigt gode til at lytte til ham og være der for ham. Det er omsorg og I har derfor ikke gjort noget forkert!
Jeg kan godt forstå at I begynder at have lidt ønske om at Mikkel skal lære at sove i sit eget værelse, hvilket han også godt kan lære, men det vil naturligvis fortsat være vigtigt at han kan høres om natten og at han, når han begynder at kunne stige ud af sin seng, vil være i stand til at kunne komme ind til jer, når han f.eks. vågner af en drøm. Du skriver at værelset ligger i den anden ende af huset og i første omgang tænker jeg derfor at I må kunne bruge en babyalarm. Jeg synes ikke han skal ligge så lagt væk, at I ikke kan høre ham og jeg tænker at det også vil give dig mere ro i sjælen.
I skal naturligvis overveje, hvorvidt det er nu, han skal lære at sove der eller om han skal være ældre. Det er klart at jo ældre han er, jo sværere kan det også blive at få ham flyttet, fordi han bliver mere og mere bevidst og han vil, naturligvis som I vil, helst sove sammen med en anden. Han vil ikke synes det er særlig sjovt at skulle sove alene og slet ikke når han bliver så gammel at han bliver bevidst om at det er det han gør.
Men i takt med at han bliver ældre, vil der også komme perioder, hvor han vil have behov for at være hos jer. Hvor voldsomme drømme, mareridt og lignende vil gøre at han har ekstra brug for jer. På samme måde som perioder med sygdom også vil kræve jer lidt mere og på en anden måde:o)
Så det er nogle tanker I skal have med jer, når I beslutter jeg for at nu skal det være.
I forhold til det med at falde i søvn selv, så bliver jeg i tvivl om hvad det egentlig er I vil. I beskriver et fint putteritual, hvor I ved at sidde hos jeres dreng, får ham til at sove i løbet af 10 minutter. Er der noget i vejen med det? Jeg synes det er helt perfekt og jeg bliver i tvivl om hvad det er I ønsker - er det at kunne putte ham og gå og han så selv skal falde i søvn - hvis det er det I vil, hvorfor så det?
Jeg kan helt ærligt ikke se at der er noget galt i at sidde hos sit barn i 10 minutter, når det skal sove om aftenen, når resultatet er at barnet roligt lægger sig til at sove og sover godt resten af natten...
I skriver at han har to senge, en på sit værelse og en i soveværelset og at sengene er ens. Har han nogensinde sovet på værelset f.eks. om dagen? Det kunne være en mulighed, for at lade ham prøve at sove der.
Men ellers tænker jeg at det vil være sådan at I putter ham i hans værelse, i en seng han kender, med et putteritual osv. som I plejer og så skal I naturligvis sidde hos ham i de 10 minutter ligesom I gør allerede nu, så han er tryg ved at lægge sig til at sove der.
Vågner han om natten, så skal du kunne høre ham og derfor kræver det måske en babyalarm... og er han ked af det, drømmer osv. så må han fortsat have lov til at komme ind i soveværelset. Hans seng kan jo i princippet blive stående der, så han fortsat puttes for sig selv og ikke havner i 'smørhullet'.
Håber I kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske