Svar: Vedr. søn på 6 1/2 mdr
28. februar 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Katja
Det vil være en rigtig god idé at du begynder med lidt fisk eller kød i grøntsagsmosen. Det skal koges eller laves i ovnen. Du kan lave lidt kødboller, som er lette at fryse ned og tage op, når du har behov for det. Du kan også bruge lidt af den mad I andre spiser, det kan f.eks. være lidt laks lavet i ovnen.
Hvis din dreng ikke får mindst 400ml modermælkserstatning dagligt, så skal han tilbydes jerntilskud. og selvom I evt. begynder med lidt erstatning, så skal han fortsat have fuld jerndosis selvom han f.eks. skulle nå op på 300ml mme.
Med hensyn til mælkebehov og hvorvidt han får bryst nok, så ammer du i øjeblikket 4 gange i døgnet og det lyder okay, hvis han spiser godt og du også oplever at han har gode tunge bleer, klar urin osv. Det vil umiddelbart være lidt for tidligt at skrue ned til 3 gange dagligt, så hvis du springer natamningen over, så vil det være en rigtig god idé at du enten ammer ham mere i løbet af dagen eller aftenen eller at du får noget mme i ham.
Du skriver at du ønsker at stoppe amning, men ikke hvorfor. Man kan sige at med den alder han har, så vil han ikke være i stand til at drikke sit mælkebehov af en kop, hvorfor flasken må være alternativet til brystet. Han er altså nødt til at lære at tage en flaske, hvis du stopper amning. Det er også derfor jeg tænker, - hvorfor ikke amme?
Når han er 9 måneder gammel, så kan han få meget mere komælk og her vil du kunne tilbyde ham f.eks. tykmælk om eftermiddagen og vil således kunne springe en amning over. Han vil også kunne drikke af kop og derfor bliver det lettere helt at undvære amning på det tidspunkt - men der er jo så lige nogle måneder endnu.
Det er fint at I prøver med forskellige flasker og det er godt også at forsøge med forskellige flaskesutter, også med forskellig størrelse huller. Du kan evt. forsøge at bruge lidt af din egen mælk i flasken for at se om han så vil tage imod.
Du kan også prøve at give ham en flaske sen aften, f.eks. kl 23 inden du selv går i seng, da han måske vil acceptere den sovende.... og samtidig så kunne han jo så springe natamningen kl. 03 over og du kunne på den måde slå to fluer med et smæk.
Håber det virker. Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske