Brev:
Slipper bryst, hikke og nattesøvn
28. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Slipper bryst, hikke og nattesøvn
Tak for dit beroligende svar sidst, jeg kontaktede sundhedsplejersken, der foreslog at amme knapt så hyppigt som jeg gjorde (i håb om en bedre nattesøvn), og det har tilsyneladende hjulpet. Maveforkølelsen gik over af sig selv.
Nu skriver jeg igen, for at høre om du kan give mig lidt tips og tricks til at gøre hverdagen og -natten lidt nemmere.
For det første er min pige på 3½ mdr. (født 3½ uge før termin) begyndt at slippe brystet og brokke sig en del når hun spiser, tage fat igen, slippe og brokke sig osv. (Ikke kun når hun har uro i maven, men stort set hele dagen). Det er som regel når hun har spist et stykke tid, dvs. sidst på første eller først på andet bryst. Skal jeg bare tage det som tegn på hun ikke vil have mere mad?
Hun virker ret frustreret, og jeg gør selvfølgelig hvad jeg kan for at bøvse hende af undervejs, hvilket leder mig til mit næste spørgsmål: Jeg vil høre om du har noget godt forebyggende råd mod hikke? Og er der sammenhæng mellem hikke og en ikke-afbøvset bøvs? Jeg har læst og spurgt vidt omkring og alle steder står bare at det ikke er noget det generer, men det gør det altså her!
Det mest ærgerlige er, at hun tit får hikke når hun er allermest glad, og står på mit skød og snakker med mig. Hikken gør hende sur, og jeg giver hende selvfølgelig noget at drikke, brystet virker bedst, men tit bliver hun frustreret som ovenstående, og jeg føler lidt at jeg skal presse hende til at drikke. Jeg kan ikke bære bare at lade hende have hikken, når den generer hende så meget.
Jeg vil lige fortælle at hun ellers er en sød og glad baby, der smiler meget af sin vågne tid.
Mit sidste spørgsmål handler om nattesøvnen. Hun falder som regel først i søvn omkring kl. 21.00, og tager sit lange stræk først (op til 5 timer, herefter vågner hun i 2-3 timers intervaller), så vi skynder os med i seng. Flere anbefaler at man putter før, allerede kl. 19, for at få lidt voksentid om aftenen. Men hvis vi kan få hende vænnet til det, er der så nogen chance for at få det lange stræk senere? Og risikerer vi natten stopper før (nu stopper den ml. 6.30 og 7.30) jeg er udpræget b-menneske så jeg kan næsten ikke bære at skulle før op :0). Eller er det alt, alt for tidligt at begynde at rode med hendes søvnrytmer?
På forhånd tak for dit svar,
Mange hilsner
Camilla