Svar: Slipper bryst, hikke og nattesøvn
28. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Camilla
Dejligt at høre at det går lidt bedre hos jer:o)
I forhold til at din datter slipper brystet, så tænker jeg at det måske handler om at hun forsøger at aktivere din nedløbsrefleks. Når barnet gør det, så hiver de nogle gange i brystet frem og tilbage og virker lettere irriterede. Det kan nogle gange hjælpe at lægge lidt hyppigere til, for at øge mælkemængden og nogle gange så virker det faktisk også at skifte lidt bryst undervejs.
Man siger jo normalt at det er vigtigt at hun 'tømmer' en side af gangen og dier så længe som muligt et sted, for at få den fede mælk med ud, ro i maven osv. Men nogle gange så kan det i en periode faktisk godt være okay at lægge til den ene side, og når hun så begynder at brokke sig lidt der, så skifte til den anden og så tilbage til den første igen. Det er ikke noget du skal gøre hver gang, men det vil være okay at gøre en gang imellem og okay lige i denne periode.
Samtidig så kan det også nogle gange hjælpe at skifte ammestilling, således at du f.eks. starter med at lægge din datter til i den traditionelle stilling og når hun så begynder at brokke sig, så lægger du hende til samme bryst igen, men bare i tvillingestilling. Det snyder hende til at tro at hun er lagt til modsatte bryst og det får hende til at tage fat igen, samtidig med at hun stimulerer brystet på en anden måde og derfor også stimulerer til mere mælkedannelse.
Med hensyn til hikke, så har jeg engang - da jeg var sygeplejestuderende lært, at når man hikker så skyldes det at der sidder en nerve (mener det er Nervus Vagus) mellem luftrør og spiserør. Når den nerve stimuleres så begynder hikken. Det vil sige at hvis man spiser og noget 'klemmer lidt i spiserøret' så kan det stimulere nerven og på samme måde kan en bøvs, som sidder i luftrøret stimulere nerven. Da forholdende hos børn jo er meget små, der er ikke ret meget plads imellem luftrør og spiserør, så stimuleres nerven imellem meget let. Derfor får små børn ofte hikke i forbindelse med at de spiser eller skal af med en bøvs.
For at få hikken væk igen, så er det vigtigt at stimulere på ny og derfor hjælper det at give lidt at drikke, når noget kommer ned gennem spiserøret, så flytter det igen lidt på sig, ændrer på pladsen og så holder hikken op - altså lige ind til barnet igen bøvser... Det hele hjælper dog i takt med barnet vokser og størrelsesforholdende ændrer sig naturligt:o) Det er da en meget god forklaring, men om den holder... mon ikke.
Brystet er en god idé mod hikke, men en lille smule kogt vand kan også nogle gange gøre det, hvis din datter bliver for irriteret over at blive lagt til.
I forhold til nattesøvn, så tænker jeg at det umiddelbart er for tidligt at forsøge at lave store ændringer. Du kan godt forsøge at lægge hende til sen aften, selvom hun sover og få hende til at spise i søvne, for at se om hun så vil tage et lidt længere stræk om natten og derved rykke sine tider lidt, men umiddelbart er hun lige lille nok, synes jeg.
Jeg tænker at i takt med at hun bliver ældre, begynder at få skemad, sove mindre hyppigt om dagen osv. så vil der helt automatisk ske en ændring og det er således ikke noget I skal ændre en masse på lige nu - som det er fungerer det jo og det er i princippet synd at pille ved noget som fungerer okay.
Fortsat held og lykke og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske