Svar: Hvordan påvirker skældud og et lille overskud mine børn
28. februar 2007
Alder:
13 mdr.
Kære T
Tak for dit ærlige brev, som har har valgt at lægge på siden, da jeg tror at mange forældre vil kunne nikke genkendende til de situationer du beskriver.
Forældre i dag ved godt at det er ulovligt at slå sine børn og at verbal eller psykisk afstraffelse ikke bør ske. Men alle forældre kan stå i en situation, hvor de føler sig trætte og provokerede og hvor følelsen af afmagt medfører at de har lyst til at slå eller på anden måde straffe barnet. Ofte er det fordi vi voksne har travlt på arbejde, er stressede, har problemer i forbindelse dermed, eller måske i parforholdet eller lignende og det udløser urimelige reaktioner mod barnet. Det er urimeligt fordi børn ofte straffes for at være urolige, larmende, hvilket børn helt naturligt er, når de er trætte, sultne, undersøgende eller måske bare gerne vil have kontakt.
At give sanktioner overfor børn kan uanset om det er fysisk eller verbalt være skadeligt og skabe angst og usikkerhed hos barnet. Usikkerhed fordi barnet har brug for at vide, at det kan stole på sine forældre. Det ved du allerede og det er naturligvis også derfor at du bliver så ulykkelig, når det sker at du bliver vred.
Det vigtigste er at du er bevidst om at det kan ske og derfor er det nu en udfordring for dig, at forsøge at undgå de situationer, hvor du føler dig presset, så du ikke reagerer mere end hvad nødvendigt er.
Det er jo en balance, for naturligvis skal dine børn jo også opdrages og de skal have at vide, når grænsen er nået. Det betyder ikke at de 'bare skal makke ret', men det betyder at I skal have nogle klare rammer for, hvordan tingene er. Det betyder også at der gerne må være konsekvens, at du gerne må sige nej og at det er okay at holde fast i sit nej. Du skal bare lige nå at gennemtænke, hvorfor det er du siger nej.
Ofte vil det jo godt kunne lade sig gøre det, som børnene vil og hvis børn oplever også at få et ja en gang imellem, så har de lettere ved at acceptere et nej andre gange.
Det er en god idé, hvis du kunne prøve at gennemtænke, hvor 'grænserne går', så det ikke er tilfældigt. Det er simpelthen sådan reglerne er. Naturligvis tilpasset børnenes alder. Hvis reglerne er for tilfældige og skældud dermed også bliver tilfældigt, så bliver dine børn usikre og ved ikke hvad de skal regne med.
Konflikter kan ikke undgås og det skal de heller ikke. De er en del af livet og det er med til at udvikle både dig og dine børn. Det vigtige er dog at løse konflikterne på en god måde.
Overordnet kan man sige at det vigtigste i en konflikt er at lytte til hinanden, begge parter skal føle sig lyttet til og forstået. Nogle gange kan det man gerne vil godt lade sig gøre, andre gange ikke, og atter andre gange kan man finde et kompromis.
Det er altså meget vigtigt at du lytter til dine børn og prøver at finde ud af, hvad det er de vil. Selv om de endnu ikke er så gamle og derfor ikke verbalt kan forklare sig, så vil de på mange måder godt kunne gøre sig forståelig og de vil forstå rigtig meget af det du siger. Lyt derfor til dem og sæt ord på det du tror de gerne vil. Eller hvis det ikke handler om vilje, så bare sæt ord på det du tror de føler.
"Du er bare så træt lige nu" eller "Du bliver bare så vred". Hvis du siger sådan til dem, så føler de at du forstår dem og hvis de føler sig lyttet til og forstået, så begynder de at slappe mere af og I vil kunne undgå at tingene spidser for meget til.
Derudover så tror jeg det er meget vigtigt at du evner at lade alt andet være. Når dine børn skal puttes om aftenen og protesterer imod det, så vil det være rigtig godt at du er i stand til at sige til dig selv, at det også er ligemeget med det vasketøj, med den film i fjernsynet, oprydningen osv. Tit bliver netop aftenerne til 'skrig og skrål' fordi vi som voksne har brug for tid til os selv og hinanden og til de praktiske ting, som også skal gøres i dagligdagen - og så skal de børn altså bare sove! Men nogle gange er det jo ligegyldigt og er du alene hjemme, så se stort på regler og rutiner, tag ungerne med i dobbeltsengen og læs en bog eller tænd for fjernsynet (hvis I har det i soveværelset) og læg dig med dem. Det handler om at få ro på og falder du i søvn, så har det sikkert været godt for dig også:o)
Til sidst vil jeg lige sige at der findes forskellige muligheder for at tale med nogen omkring det. Du kan kontakte din sundhedsplejerske, men du kan f.eks. også kontakte ForældreTelefonen - 35 55 55 57, som har åbent mandag-torsdag fra kl. 12-21 og fredag fra kl. 12-19. ForældreTelefonen er en del af 'Børns Vilkår' og rådgivningen er anonym.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Pas rigtig godt på hinanden og stort knus herfra:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske