Svar: Opbevaring af babymad
1. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Kære førstegangsmor
Det er dejligt at det går så godt med at spise for din lille dreng. Det er godt at komme fint fra start:o)
Grøntsagsmos og grød kan holde sig ca et døgn i køleskabet. Du kan altså godt lave en portion som er stor nok til at den kan deles i to, således at den ene portion gives den ene dag og resten den næste dag. Det er naturligvis vigtigt at din dreng ikke har spist af den portion du gemmer, men at portionen deles i to fra starten.
Jeg vil også lige nævne at det kan være praktisk med hjemmelavede kødboller i fryseren, så er det let at tage den passende mængde kød op og tilsætte grøntsagsmosen når den varmes.
Og med hensyn til frugtmos, så kan du meget let lave en hurtig og frisk mos ved f.eks. at skrælle en frisk pære og med kanten af en ske skrabe frugtkødet. Den friske mos kan fint kommes på den færdige grød.
Frugtmos som er kogt kan holde sig et par dage i køleskab og kan også fryses. Frugtmos og grøntsagsmos som har været frosset bør optøs direkte i gryden. Herved bevares vitaminer, mineraler og smag bedst.
Fortsat god fornøjelse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske