Svar: Søvn og mad, 8 måneder
1. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Kære T.
I forhold til at øge din datters madindtag, så tænker jeg at du skal gøre det ved at tilbyde hende mere mad i stykker. Hun kan fortsat få sin grød og grøntsagsmos hvoraf hun spiser ½-1dl men derudover skal du begynde at give hende f.eks. rugbrødshapsere, grøntsager i stykker, pastaskruer osv. På samme måde kan hun som mellemmåltid også begynde at få lidt frisk frugt i stykker, måske ½ bolle med smør, som hun kan sidde og gnave lidt i.
De fleste børn vil i hendes alder have behov for to lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur og en middagslur. Den sene lur kan springes over, men man skal naturligvis være fleksibel i forhold til at hun nogle dage vågner tidligt, sover mere uroligt osv. og derfor kan have behov for en lille powernap.
Det er meget normalt at den ene lur, ofte formiddagsluren kun varer 45-60 minutter. Middagsluren kan så vare lidt længere. Der behøver således ikke være noget unormalt i at din datters lure kun varer 50 minutter den ene gang om dagen.
Samtidig tænker jeg også at det måske handler om at hun drømmer mere, netop fordi hun er igang med at udvikle sig motorisk - men du har naturligvis ret i at dette også burde afspejle sig i løbet af natten.
Du kan forsøge med en plan for dagen, som ser nogenlunde således ud:
Morgen: Flaske, hvis hun vågner allerede kl 6. Hvis hun først vågner kl. 7.30 så foreslår jeg at I starter med havregrød.
Formiddag: Lidt frisk frugt, som f.eks. banan. Flaske med mme og puttes til formiddagslur. Hvis hun ikke har fået grød morgen, så gives der grød her.
Frokost: Grøntsagsmos og ved siden af rugbrødshapsere med smørbart pålæg.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Lidt frisk frugt, ½ bolle med smør eller lignende.
Sen eftermiddag: Flaske
Aften: Grøntsagsmos og familiemad, frikadelle, kylling, pasta, ris, sovs osv. Evt. lidt frugtmos med mælk til dessert.
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Evt. flaske
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske