Svar: Få flaske i barnevognen
1. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Didde
Det er rigtig dejligt at høre at det går bedre med jeres lille pige i øjeblikket og jeg er spændt på at høre, hvad hun siger til sansegyngen:o)
Jeg synes det er helt okay at du giver hende flaske i barnevognen, når det får hende til at slappe af og hun så drikker og derved bedre tager sit behov. Som du skriver, så er det naturligvis vigtigt at du holder flasken og hun således ikke bare ligger for sig selv - men alle de overvejelser har du jo med dig, kan jeg høre.
Du har ret i at det anbefales at barnet ikke ligger fladt, når det får flaske, da det kan påvirke trykket i mellemøret og derved give mellemørebetændelse. Jeg har på et tidspunkt spurgt sundhedsstyrelsen omkring denne anbefaling i forhold til at børn, som ammes om natten jo ligger fladt ned ved siden af deres mor og fik her at vide, at det var okay - det handlede om at man ikke skulle ligge ned altid.
Så i forhold til dette, så tænker jeg at det ikke burde betyde så meget at jeres datter en gang imellem ligger hævet 8 cm i sin barnevogn...
Der er ikke sat cm-mål på, men umiddelbart så handler det jo om at holde barnet i en vinkel, som når man sidder og ammer og det er således ikke lodret at barnet skal ligge. Det må være et skøn.
Jeg håber at ovenstående trods alt hjælper dig lidt, selvom jeg idag ikke kan være så præcis:o) Fortsat god søndag.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske