Svar: Sovevaner - 5 mdr.
2. januar 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Rikke
Det er mit indtryk at mange børn i perioder sover bedre, hvis de får lov til at ligge i mors og fars seng, men der er mange meninger om den sag. Det er mit indtryk at mange her i landet finder det upassende, og et tegn på manglende opdragelse med kommentarer som "det er han da virkelig alt for stor til".
Hvis man som forældre har sit barn liggende i sengen, hvilket rigtig mange har, så føler man det ofte som et nederlag. Det mener jeg bestemt ikke at det er. Det vigtigste er efter min mening at give børnene tryghed, når de har brug for det og hvis hele familien sover bedst på denne måde, så er der ikke grund til at kæmpe imod, bare fordi nogen synes det er upassende.
Man skal naturligvis være opmærksom på, hvad man som forældre ønsker og vælger. Den vane man giver sit barn er svær at ændre, jo ældre barnet bliver og det er derfor vigtigt at man som forældre taler og bliver enige om, hvordan man har det bedst, og hvilken opdragelse man er enig om.
For min skyld må jeres søn gerne falde i søvn hos jer om aftenen og blive båret i seng senere, hvis I alle har det bedst med det. Men du skal bare vide at du så kan risikere at det vil være sådan mange år frem, da det er den vane han har fået som lille. Min pointe er at der ikke er noget rigtigt eller forkert. Det der er rigtigt er det, der virker og giver ro hos jer. Man skal dog altid have tanken om konsekvenserne i baghovedet, så man ved hvilke valg man træffer.
Med hensyn til luft i maven, så er børn jo meget forskellige til at bøvse og prutte. Det er ikke usandsynligt at jeres søn har svært ved at komme af med luften og sover uroligt på grund af det. Det kan evt. hjælpe at lægge noget under madrassen, så hovedenden bliver løftet lidt. Når han sover på jeres brystkasse ligger han måske også lidt mere eleveret? Det kan også være en god idé at lave lidt bengymnastik med ham, hvor I synger "hjulene på bussen...".
Hvis han er en af de børn som under amningen hopper af og på tit, så kan det også være årsagen til at han sluger meget luft. Du kan naturligvis forsøge at holde ham lidt mere konsekvent på, men det kan være svært at gøre så meget ved, med den alder han har nu.
Det er udmærket at give grød, så han måske sover lidt bedre om natten.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske