Svar: Mad, sen amning, babyvægt og percentiler
1. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Når jeg anbefaler at man prøver at lægge barnet til sen aften, f.eks. kl. 23 inden man selv går i seng, så er det fordi dette ofte kan betyde, at barnet så sover et lidt længere stræk og man slipper for at skulle op kl. 02 for at give mad.
Ofte behøver man ikke vække barnet, men kan bare lægge hende til og hun vil spise i søvne. Det er klart at hvis hun har afføring, så er du naturligvis nødt til at skifte hende, men hvis ikke, så kan det være et forsøg værd bare at tage hende op og lade hende fylde sig med mælk - sovende.
En almindelig portion skemad er mellem 1-2 dl. Nogle børn spiser meget og andre mindre. Som hovedregel mener jeg, at det er bedre at barnet spiser lidt men tit. Det er således bedre at barnet spiser 3/4 dl 2 gange dagligt end 1½ dl. 1 gang dagligt. Har man et barn som spiser meget, så vil det fortsat være vigtigt at barnet spiser f.eks. 1½ dl 3 gange dagligt, selvom det måske kunne spise 2 dl og at man så i stedet sørger for at følge efter med mælk.
Børn som spiser store mængder skemad kan have tendens til at nedsætte deres mælkebehov for meget og så længe de ikke er ældre, så er mælken fortsat deres hovedindtag. Så selvom din datter kan spise rigtig godt, så skal der stadig være plads til mælken. De fleste børn vil gennemsnitlig drikke ca 900ml mælk ved siden af deres skemad, når de er 6 måneder gamle.
De svarer til at man ammer 4-5 gange dagligt. Omkring 7 måneder nedsættes amningen ofte til 4 gange, omkring 8 måneder til 3 gange, omkring 9-10 måneder til 2 gange dagligt. Ved siden af dette skal barnet så have væske mælk/vand af kop.
Jeg ved desværre ikke om man kan leje en babyvægt. Men du kan stige op på en almindeligvægt og tage en vægt med og uden din datter i armene. Når det er sagt, så skal du ikke kontrolveje hende hele tiden:o)
Og med hensyn til vækstkurver, så er det sådan at det vigtigste er at barnet følger sin kurve. Nogle børn passer ikke ind i de 'færdige' kurver og det vil være okay, hvis bare barnet følger sin egen kurve. Normalområdet er bredt og det betyder ikke noget om dit barn ligger i den høje ende eller i den lave ende. Det er dog vigtigt at dit barn ikke pludselig holder op med at tage på eller taber sig, eller at det modsat pludselig tager voldsomt på. Det vigtigste er at barnet følger sin egen kurve både når man taler vægt og højde.
Percentil er en opdeling i hundrededele - altså hundredele af et mål - meget lig procent. Når man i sundhedsplejen bruger vægtkurverne så siger vi f.eks: Barnet ligger på 97 percentilen, hvilket betyder at kun 3 % af alle børn ligger der.
Håber dette giver lidt mening. I princippet betyder det jo ikke så meget - igen er det vigtigste at barnet vokser og holder sin egen kurve:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske