Svar: Klør sig på maven og ballerne
1. marts 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Iben
Det lyder umiddelbart som om at Nicklas reagerer med irritation af bleen, når det klør så meget at han ligefrem kradser hul - det undrer mig dog at du ikke umiddelbart kan se noget på hans hud - er den ikke mere tør, rød eller knopret?
Som udgangspunkt ville jeg prøve at skifte til et andet blemærke for at se om det ville være det samme. Jeg tænker dog at det også kan handle om at det er meget tæt og indelukkende for huden at gå med ble og at han simpelthen trænger til at få lidt luft til numsen. Jeg tror derfor det bliver bedre til sommer, hvor han måske kan få lov at rende lidt med numsen bare udenfor.
Du kan prøve at blæse ham med en føntørrer og se om han vil nyde dette. Det må naturligvis hverken være med for varm eller for kold luft, men så han synes det er behageligt.
Du skriver at du ikke bruger lotion og det er sådan set også godt, men hvis han er meget tør i huden, så kan det være nødvendigt at smøre ham lidt, da fugtighed kan hjælpe mod kløen. Jeg tænker at børn med eksem ofte også klør sig, hvis de kommer i bad lige inden de skal i seng. Når huden har været våd og så kommer ned under en varm dyne - så klør det voldsomt. Derfor bør børn med eksem ikke komme i bad før sengetid men i stedet på et tidspunkt, hvor huden lige kan få mulighed for at akklimatisere.
Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Fortsat god søndag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske