Svar: Dårlig og mangelfuld søvn
2. marts 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Iben
Det lyder som om det har været en lidt hård start hos jer og jeg kan godt forstå at du er ved at være lidt mør. Jeg tror dog ikke at du giver din datter dårlige vaner og aldrig vil kunne få hende over i egen seng. Hun lyder til at være utroligt kontaktsøgende og have stort behov for nærhed og derfor tænker jeg at det jo er det du giver hende - når man opfylder børns behov, så føler det tryghed og det er det, du giver din datter:o)
Dernæst er det godt at I har fået hende tjekket hos lægen. Når børn græder så meget som jeres datter gør, så må man altid være sikker på at barnet ikke er sygt.
Da jeres datter nogle dage sover roligt og også længe, så er det vigtigt at I gennemtænker om noget er anderledes disse dage. Har hun spist på en anden måde, har I lavet noget anderledes end I plejer, så hendes soverytme er ændret - hvad som helst. Hvis I kan begynde at se et mønster, så vil man jo kunne udnytte dette og forsøge at få andre dage til at minde om det, så flere dage bliver gode dage.
Du skriver at I selv mistænker maveproblemer og det lyder også som en mulighed. Du ammer og jeg tænker i den forbindelse om du har prøvet at give hende noget andet end modermælk? Nogle gange så hjælper det faktisk med lidt kogt vand og nogle gange så har det altså også effekt med en flaske modermælkserstatning. Jeg siger ikke at du skal gøre det, men jeg tænker at det kan være et forsøg værd.
Når du ammer, så skal du naturligvis også overveje hvordan du ammer - altså hvor længe, hvor hyppigt osv. da uro i maven både kan skyldes at hun er mere sulten, men også nogle gange kan skyldes at hun er overfyldt...
Har du nogensinde prøvet at putte hende på maven? Jeg ved godt at børn skal sove på ryggen, men det virker faktisk nogle gange at putte barnet på maven. Når hun så sover, så kan I jo forsøge at vende hende om igen. I kan forsøge om dagen, hvor I kan holde øje med hende.
Bruger hun sut? En sut kan være godt til at sætte gang i tarmperistaltikken og det kan være godt at gøre dette uden at der nødvendigvis kommer mere mad ned.
Så er der den nye bog "Sov godt - en guide til forældre med små børn" hvortil der hører en CD. På denne CD er forskellige former for lyde og musik og det kan få børn til at falde til ro at lytte til dette. Jeg sender dig et link, hvor du kan se lidt mere om det. Du kan læse min anmeldelse af bogen, hvis du i bogguide kigger under emnet 'Børns søvn'.
Håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske