Svar: Min dreng er begyndt at slå
2. marts 2007
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Stine
Det at Tobias slår tror jeg hænger sammen med hans evne til kommunikation. Selvom han nu er 3 år gammel, så er han stadig ikke i stand til med sit sprog at forklare sig, det er svært at sætte ord på.
Han er vant til at du har tolket hans signaler 'nå, er du træt nu, så skal mor putte dig'. Han er derfor vant til at hans mimik bliver forstået, og det bruger han stadig. For ham er mimik - det at slå, faktisk brug af noget han er vant til og derfor er det dette han gør. Det er derfor fint at du nu forsøger at lære ham at kommunikere på en anden måde og ikke at slå - og det er bestemt problematisk hvis pædagogerne bare griner af det.
Når børn slår, så kan det være en måde at sige fra på. Det kan være 'vreden' over at føle sig udenfor (jeg vil også være med), eller frustrationen over ikke at blive forstået. Det kan være vreden over at et andet barn tager noget bestemt legetøj, at mor forlanger man skal have flyverdragten på, at man ikke må få en is 15 minutter før middagsmaden osv. Det er derfor altid vigtigt at lytte til, hvad det er barnet forsøger at fortælle, når det slår.
Du fortæller at du ofte reagerer med at sige han ikke må slå og beder ham fortælle, hvad han bliver vred over - men det kan han ganske givet ikke og det er her den manglende kommunikation kommer ind. Han kender simpelthen ikke ordende der skal beskriver at noget er 'uretfærdigt', at han føler der er 'forskelsbehandling', at han bliver 'ked af det og føler sig overset' - det meste vil han bare sige er dumt! og til dig vil han måske sige 'dumme mor!' - og nu har han sikkert lært at man heller ikke må sige dumme, og hvad skal man så - ja så må man slå fra sig, når man føler man må sige fra:o)
Det er en fase som din søn er igennem og efterhånden som han får mere og mere sprog vil han også ændre adfærd. Uanset hvad grunden er, så skal han selvfølgelig altid have at vide at det ikke er i orden at slå. Men samtidig tænker jeg at det er rigtig vigtigt at du så sætter ord på, når du ved, hvad det er han er vred over. At du simpelthen fortæller med ord, hvad følelser du tror han har: "du bliver bare så vred lige nu". Det viser ham for det første at du forstår det, men samtidig giver det ham også mulighed for at rette dig, hvis han kan og sige: "ikke vred, ked af det" og så kan I snakke om hvad der gjorde ham ked af det og forsøge at løse det uden at slå.
Det vil også være en god ide at trøste det barn som bliver slået og med ord sige højt "Tobias slog dig, det gør ondt, så bliver du ked af det" osv. så han også hører hvad det gør ved det andet barn og ser reaktionen. Igen at reaktionen også verbaliseres og han derved får lidt forståelse for hvad der egentlig sker, når han handler som han gør.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske