Svar: Hvordan stopper vi med aftenflasken
2. marts 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Susanne
Det er rigtigt at sutteflasken bør høre til indtil ca 1 års alderen. Herefter vil barnet fint kunne drikke sit mælkebehov af en kop og man begynder at skulle tænke meget over tænderne. Det at ligge med en flaske før sengetid er grobund for karius og baktus:o)
At stoppe med flaskegivning har sit naturlige stop, når flaskesutten er blevet for mør og skal skiftes ud. Jeg synes derfor det kan være en god idé at tage barnet med i denne proces. I kan begynde at lære jeres datter lidt om skraldespanden og at smide ud, brug generelt gestikuleren med at slå ud med hænderne og sige slut, om ting som er færdige. Det kan være mælkekartonen - den er tom, der er ikke mere, slut og slå ud med hænderne. Det samme med historien, bogen klappes sammen, der er ikke mere, det er slut.
Det at lære hende begrebet slut, som en del af hverdagen overføres til flasken. Flasken er slut, sutten smides ud, der er ikke mere - ud med hænderne, gestikulere slut!
I stedet tilbydes så en kop lun mælk og så en historie og de fleste børn vil acceptere dette. Det er for de fleste børn langt at foretrække at få en historie fremfor at sutteflasken. Og at sidde ved sengekanten med en historie og måske en godnatsang det er også hyggeligt for både mor og barn:o)
Håber det virker. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske