Brev:
Søvn og mælk - 6 mdr.
2. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Søvn og mælk - 6 mdr.
Hej Helen
Jeg har en datter på godt ½ år. Hun er glad og tilfreds, er som oftest i godt humør, griner og pjatter og trives i det hele taget. Hun er 69-70 cm lang og vejer lige lidt over 8 kg.
Mine spekulationer (i denne omgang :-) går på hendes mælkeindtag, mad og søvn.
Hvis jeg nu lige skitserer en gennemsnitsdag hos os, ser den nogenlunde sådan ud - alle tidspunkter er naturligvis ca-tider :-):
7-7.30 Vågner og hygger i sengen - tilbydes bryst, men nægter.
8.00 Morgenmad - øllebrød eller majsgrød - med æble eller sveskemos.
9/9.30 Lægges til lur i barnevognen - falder (ofte) i søvn af sig selv og sover alt mellem ½-2½ time. Som regel 1½. Inden hun lægges, tilbydes hun bryst, men nægter.
12.00/12.30 Frokost - majsgrød eller risgrød efterfulgt af lidt banan, pære, æblemos eller lignende. Mens jeg laver hendes mad, får hun gerne lidt agurk, brød eller lignende at sidde og gnaske i.
14/14.30 Lægges til lur i barnevognen - falder i søvn af sig selv og sover gerne 1½-2 timer.
16/16.30 Grøntsagsmos af ærter, pastinak, blomkål, peberfrugt, persillerod el. lign - sjældent kartoffel, da hun så lukker munden hermetisk og nægter at spise overhovedet. Jeg er så småt begyndt at komme lidt kylling eller fisk ved også.
17/17.30 Sover nogen gange ½ times tid afhængigt af, hvor meget hun ellers har sovet i løbet af dagen, og hvor tidligt hun er vågnet fra sin middagslur.
18.30/19 Badning, nattøj, godnatsange osv. med 160-220 ml. majsvælling. Efterfølgende puttes hun, tilbydes bryst og falder så i søvn i vores seng.
Hun sover så til et sted mellem 23-01, hvor hun så bliver ammet. Herefter sover hun videre til ca. 4-5, hvor hun bliver ammet igen. Det er på de GODE dage. Det har nu nemlig udviklet sig sådan, at hun den sidste uge er vågnet ved 3-3.30 tiden og så har været vågen NONSTOP til ved 6-tiden!
Hun er ikke ked af det, men pludrer, hiver sutten ind og ud af munden, leger med sin tøjgiraf, prøver at sætte sig op, bliver sur, når hun nu ikke kan, sparker dynen af osv. osv. Altså holder nattefest til den store guldmedalje. Siden hun var helt spæd, har jeg lagt stor vægt på, at det IKKE skal være sjovt at være vågen om natten, så jeg taler på ingen måde til hende om natten og er meget konsekvent med bestemt at lægge dynen om hende, give hende sutten osv. Det plejer at virke, men det gør det bestemt ikke i disse dage.
Jeg har nogle nætter tilbudt hende bryst for at se, om det kunne have en søvndyssende effekt, men forgæves. For nogle måneder siden havde hun også lidt sporadisk natteroderi, men slet ikke så kontinuerligt, som det lader til at være her. Det skal lige siges, at hun vågner nogle gange i løbet af aftenen/natten for at få sutten, men er altså ikke sådan vågen-vågen.
Puha...det bliver noget af en smøre, det her - sorry ;-)
Jeg har forsøgt at granske min hjerne og mit hjerte for at se, hvad vi dog kunne lave anderledes. Min bekymring går dels på hendes natteshow, men også på hendes mælkeindtag. Jeg synes ikke helt, hun får de 500-750 daglige ml, som hun skal have i hendes alder, men jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal få mere i hende. Vi har bevidst rykket hendes "aftensmad", så den ligger, hvor den gør, fordi hun simpelthen er SÅ træt ved 18-tiden, at vi med hendes temperament og jernvilje ikke kan få noget som helst i hende - det var der vi startede.
Jeg har også overvejet at fjerne et af skemåltiderne igen for så at give hende bryst i stedet, men er det et tilbageskridt eller hvad?? Hun vil faktisk kun ammes om natten, og da jeg jo ikke kan måle, hvor meget hun reelt får, er det lidt svært! Jeg tvivler dog på, at det er nok. Jeg bruger MME til hendes grød og gør også hendes mos mere lind med MME, men hun får vand til måltiderne. Skal jeg i stedet give hende mælk/MME?
Med hensyn til natteroderiet har jeg også overvejet, om det er ved at være tid til, at hun skal på eget værelse, men da vi er igang med ombygning af huset med håndværkere bla bla bla, er det desværre ikke praktisk muligt før om 2 måneders tid, medmindre hendes far og jeg sover i stuen, hvilket vi naturligvis er villige til, hvis det er det, du mener, der gør udslaget :-)
Nå - ikke mere for nu! Jeg håber virkelig, du kan hjælpe os med både det ene og det andet, og at du har forstået, hvad jeg mener i denne lange pærevælling af en smøre.
Venlig hilsen
Louise :-)